Hofstra, Fenna (2024) De mediërende rol van stereotypen van toekomstige jeugdbeschermingsprofessionals over gezinnen in armoede bij besluitvorming in de jeugdbescherming: een kwantitatief onderzoek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie-Hofstras4290860.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Jaarlijks zijn naar schatting bijna 119.000 kinderen in Nederland slachtoffer van mishandeling, de jeugdbescherming kan als gevolg van mishandeling worden ingeschakeld. Het adviseren over besluiten is voor professionals een lastige afweging. Armoede is een risicofactor voor kindermishandeling en arme gezinnen lijken oververtegenwoordigd in de jeugdbescherming. Daarnaast zijn er onderzoeken die aanwijzingen geven voor mogelijke verschillen in besluitvorming, waarin stereotypen wellicht een rol zouden spelen. Hierbij werd het Stereotype Content Model gebruikt, dat bestaat uit sociabiliteit, moraliteit en competentie. De onderzoeksvraag van deze thesis luidde als volgt: In welke mate vormen stereotypen van toekomstige jeugdbeschermingsprofessionals over gezinnen die in armoede leven een mediërende rol met betrekking tot besluitvorming in de jeugdbescherming? Dit onderzoek was een experimentele vignetstudie, met een fictieve casus waarin vermoedens speelden van kindermishandeling. Het vignet omvatte twee condities: één met armoede en één zonder armoede. De stereotypen werden onderzocht door de persoonlijkheidskenmerken van de moeder te laten beoordelen. De besluitvorming werd onderzocht door de respondent te laten beoordelen in hoeverre bepaalde interventies moesten plaatsvinden. Er is gebruik gemaakt van een gemakssteekproef, waarmee 100 respondenten zijn geworven. Uiteindelijk is er uit het onderzoek gebleken dat er geen mediatie was. Wel is er een significant effect gevonden van sociabiliteit en moraliteit op besluitvorming. Implicaties van het onderzoek waren onder andere een groter vervolgonderzoek en training voor jeugdbeschermingsprofessionals.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Middel, F. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Jul 2024 09:11 |
Last Modified: | 05 Jul 2024 09:11 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3682 |
Actions (login required)
View Item |