Veldman, Nicole (2024) ‘Leraren klaar? Geïntegreerd lesgeven maar!’ De self-efficacy en zorgen van leraren met betrekking tot primaire en secundaire geïntegreerde onderwijsvoorzieningen in Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Nicole-Veldman-s3248607-definitief.pdf Download (576kB) | Preview |
Abstract
Sinds 2018 heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de experimenteerregeling ‘samenwerking regulier en speciaal onderwijs’ ingesteld. Dit leidde tot de oprichting van geïntegreerde onderwijsvoorzieningen, waarin verschillende typen onderwijs in één schoolgebouw zijn samengevoegd en leerlingen oorspronkelijk uit verschillende typen onderwijs samen lessen volgen. Er is behoefte aan meer kennis over deze voorzieningen, specifiek over de self-efficacy van leraren en hun zorgen over de implementatie ervan. In een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek hebben 80 leraren van 12 scholen vragenlijsten ingevuld over hun self-efficacy (Teacher Efficacy for Inclusive Practice scale en Teacher Self Efficacy scale) en zorgen (Stages of Concerns Questionnaire). De data zijn geanalyseerd met beschrijvende statistieken (M, SD, Md) en toetsende statistieken (Chi-kwadraat, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, enkelvoudige regressie en correlatieanalyses). Uit de resultaten blijkt dat leraren over het algemeen een hoge self-efficacy rapporteerden, maar tegelijkertijd ook zorgen hebben over de implementatie van geïntegreerde onderwijsvoorzieningen. De self-efficacy van leraren voor een inclusievere onderwijssetting is in het vo-vso significant lager dan in het sbo-so. Vrouwen rapporteerden een hogere self-efficacy dan mannen. In tegenstelling tot eerdere bevindingen, was er geen samenhang tussen self-efficacy en zorgen van leraren. Leraren uit het secundair onderwijs, met name uit een reguliere setting voelen zich minder comfortabel in geïntegreerde onderwijsvoorzieningen. Specifieke trainingen voor deze leraren wordt aanbevolen. Vanwege de beperkte representativiteit van dit onderzoek wordt een longitudinaal onderzoek met een grotere steekproef aanbevolen, evenals nader onderzoek naar de Nederlandse versies van de SoCQ en de TEIP. Kernwoorden: Geïntegreerde onderwijsvoorzieningen, leraren, self-efficacy, zorgen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Rademaker, F.C. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Jul 2024 09:12 |
Last Modified: | 05 Jul 2024 09:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3683 |
Actions (login required)
View Item |