Folkerts, Silke (2024) Niveaudifferentiatie in de wiskundemethode Getal en Ruimte tussen de niveaus vmbo-basis, vmbo-kader en vmbo-gt in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
BachelorwerkstukS3974057-SilkeFolkertsJuni2024.pdf Restricted to Repository staff only Download (423kB) |
Abstract
In het Nederlandse onderwijssysteem is er sprake van vroege selectie waarbij leerlingen aan het begin van het voortgezet onderwijs in verschillende niveaus worden geplaatst. Een van de niveaus is het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Dit niveau is onderverdeeld in vier leerwegen: vmbo-bb, vmbo-kb, vmbo-gl en vmbo-tl. Deze leerwegen verschillen in niveau en de hoeveelheid praktijk- en theorievakken. Alle leerwegen hebben dezelfde leerdoelen, hoewel ze voorbereiden op verschillende vormen van tertiair onderwijs. Er zijn methoden ontwikkeld voor alle verschillende leerwegen als hulpmiddel voor structuur. De methoden bepalen een groot deel van de inhoud van de lessen. Hoewel er verschillende methoden beschikbaar zijn voor verschillende niveaus van het onderwijs, blijft het onzeker of de inhoud die leerlingen van verschillende leerwegen ontvangen daadwerkelijk verschilt. Bovendien is differentiatie in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs niet uitgebreid bestudeerd. Deze studie onderzoekt in hoeverre twee wiskundemethoden 'Getal & Ruimte' differentiëren in inhoud tussen het tweede deel van het eerste leerjaar van de niveaus vmbo-bb, vmbo-kb en vmbo-gt. Met behulp van inhoudsanalyse werden de twee methoden vergeleken. Eerst werden de handleidingen onderzocht op het niveau van differentiatie. Ten tweede werden de leerdoelen geanalyseerd met behulp van de taxonomie van Bloom. Ten derde werden de oefeningen vergeleken op overeenkomsten en verschillen. Ten slotte werden de overeenkomsten en verschillen in lay-out vergeleken. Er werden verschillende vormen van differentiatie gevonden voor deze aspecten. Er werd geen differentiatie gevonden in de handleidingen en in de paginalay-out. Differentiatie werd gevonden in de structuur, lesdoelen en oefeningen. In sommige gevallen hadden leerlingen in hogere vmbo-niveaus meer oefeningen en moeilijkere oefeningen. Deze bevindingen geven een indicatie van de differentiatie in de wiskunde voor het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Er moet echter ook op worden gewezen dat er aanzienlijke kennishiaten en beperkingen van dit onderzoek blijven bestaan. Meer onderzoek is nodig voordat overtuigende conclusies kunnen worden getrokken over differentiatie in het Nederlandse voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 12:44 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 12:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3692 |
Actions (login required)
View Item |