Duijn, Sjoerd van (2024) “Ben ik zó slim?” Het schooladvies, schoolresultaten, en de perceptie van de eigen competentie. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
Sjoerd-van-Duijn-S4001664-bachelorscriptie.pdf Download (603kB) | Preview |
Abstract
Het schooladvies staat centraal in de onderwijsloopbaan van jonge scholieren in Nederland, en door recente kritiek is de bestudering van het schooladvies des te urgenter. Aan de hand van een interviewleidraad is onder 38 participanten onderzocht hoe de ervaringen van het schooladvies en schoolresultaten de self-efficacy van scholieren beïnvloeden. Thematische analyse is toegepast, waaruit blijkt dat de invloed die de ervaring van het schooladvies op self-efficacy heeft, bepaald wordt door de verwachtingen die participanten hadden van het schooladvies. Aangaande schoolresultaten is gebleken dat onderprestatie normaliter leidde tot verlaagde self-efficacy, overprestatie tot verhoogde self-efficacy, en dat resultaten die de participant anticipeerde niet leiden tot veranderingen in self-efficacy. Verder blijkt motivatie een vereiste te zijn om veranderingen in self-efficacy te ervaren, en blijken de overtuigingen die scholieren hebben over inzet en het schooladvies ook een rol te spelen in deze relatie. Er leken individuele verschillen te zijn aangaande de stabiliteit van self-efficacy, hetgeen ook beïnvloed werd door stress. Er wordt aangeraden om onderzoek onder jongere participanten te doen aangaande hun ervaringen van het schooladvies, omdat zij zich dit waarschijnlijk beter zullen herinneren. Ook wordt aangeraden om onderzoek te doen naar individuele verschillen in de mate van stabiliteit van de self-efficacy van scholieren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hebbink, P. and Heesink, J.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 13:13 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 13:13 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3695 |
Actions (login required)
View Item |