Javascript must be enabled for the correct page display

Zeer Intensieve Gezinsbehandeling: hoe ziet dit eruit?

Wensink, Anouk (2024) Zeer Intensieve Gezinsbehandeling: hoe ziet dit eruit? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisAnoukWensinkS5408652.pdf

Download (850kB) | Preview

Abstract

De Zeer Intensieve Gezinsbehandeling (ZIG) is een interventie die binnen Instelling X geboden wordt aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Werkzame elementen zijn bij andere interventies voor deze doelgroep onderzocht door Visscher et al. (2017). Zij hebben hiermee een taxonomie met werkzame elementen opgesteld. In dit onderzoek worden de inhouds- en structuurkenmerken van drie ZIG-trajecten onderzocht. Hieruit is gebleken dat vrijwel alle elementen van deze taxonomie tijdens de ZIG worden ingezet. Er wordt veel aandacht besteed aan het inventariseren en ordenen van informatie, planning en evaluatie, het werken aan verandering en leren van opvoedingsvaardigheden. Echter, op het activeren van het sociaal netwerk ligt weinig nadruk. Bij de vormgeving van de hulpverlening speelden diverse overwegingen een rol. Hoofdoverwegingen zijn het aansluiten op zorgen en/of vragen, afstemmen op en/of met het gezin, praktische omstandigheden, prioriteren en voortbouwen op voorgaande huisbezoeken. Hulpverleners houden rekening met de situaties in het huisbezoek, gezinseigenschappen of -factoren, de haalbaarheid, de aan- of afwezigheid van de kinderen en de leefomstandigheden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2024 13:15
Last Modified: 08 Jul 2024 13:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3697

Actions (login required)

View Item View Item