Javascript must be enabled for the correct page display

De Stem van de Jongeren aan Zet

Braakman, Leonie (2024) De Stem van de Jongeren aan Zet. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis---Leonie-Braakman.docx-2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (990kB)

Abstract

In Nederland is het langdurig thuiszitten van leerplichtige jongeren een groot probleem, wat op individueel en maatschappelijk niveau negatieve gevolgen met zich meebrengt. Om deze thuiszitters weer naar een opleiding of (vrijwilligers)werk te begeleiden zijn er meerdere interventieprogramma’s ontwikkeld, waaronder Jongeren aan Zet (JaZ). Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van de werkzame en belemmerende factoren in de aanpak van JaZ volgens de jongeren zelf. Hierbij werd specifiek gekeken naar hoe de behandeling en begeleiding aansloten bij de basisbehoeften uit de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan (2000): autonomie, competentie en relatie. Door middel van een multiple case-study zijn zowel kwantitatieve als kwalitatieve data verzameld, bestaande uit een vragenlijst (N=7) en semi-gestructureerde interviews (N=2). Uit de resultaten bleek dat veel van de uit de literatuur bekende werkzame factoren terugkwamen in de aanpak van JaZ. Hierin bleek een individuele aanpak, met veel flexibiliteit, aandacht voor het geven van vertrouwen en het opbouwen van een goede relatie met de behandelaar/begeleider werkzaam te zijn. Het bleek belemmerend te werken als de aanpak te streng was, er weinig flexibiliteit of beschikbaarheid vanuit de behandelaar of begeleider was, er geen aandacht was voor de progressie en er geen goede samenwerking was met behandelaren, begeleiders en andere betrokkenen. Deze resultaten komen overeen met eerder onderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Knot-Dickscheit, J. and Boelhouwer, M.D.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2024 07:13
Last Modified: 09 Jul 2024 14:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3699

Actions (login required)

View Item View Item