Javascript must be enabled for the correct page display

Online en Hybride Onderwijs in Tijden van Covid-19: Het Verband tussen de Mate van Samenwerking, Cohesie, en de Leeromgeving

Hout, Sanne van der (2022) Online en Hybride Onderwijs in Tijden van Covid-19: Het Verband tussen de Mate van Samenwerking, Cohesie, en de Leeromgeving. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese Sanne van der Hout (s4008944).pdf

Download (336kB) | Preview

Abstract

In het huidige onderzoek is het verband tussen samenwerking, cohesie, en een online/hybride leeromgeving, onder groepen bachelorthese studenten onderzocht. Bestaande literatuur wijst op verschillende positieve uitkomsten van samenwerken, waaronder meer tevredenheid met de leerervaring, betere leerprestaties, en verbeterde mentale gezondheid van studenten. Eerder onderzoek wijst uit dat als groepsleden meer cohesie ervaren, er meer samenwerking plaatsvindt. Daarnaast blijkt dat de factoren die bijdragen aan cohesie en samenwerking, face-to-face beter worden gefaciliteerd dan online. Het onderzoek is gedaan aan de hand van een online vragenlijst. Deze is ingevuld door derdejaars Psychologiestudenten (N = 126), die op het moment van dataverzameling bezig waren met hun Bachelorthese project in groepen. Er is onderzocht of er meer samenwerking en meer cohesie is in een hybride leeromgeving dan in een online leeromgeving. Ook is er onderzocht of het verband tussen de leeromgeving en samenwerking voor een deel is gemedieerd door de cohesie. In lijn met bestaande onderzoeksuitkomsten werd er een positieve relatie gevonden tussen cohesie en samenwerking. Echter wijzen de resultaten uit dat er geen significant verschil was in de mate van samenwerking en cohesie voor de online en hybride leeromgeving. Door deze niet-significante resultaten, kon er geen sprake zijn van een mediërend verband. Theoretische en praktische implicaties worden besproken in de discussie. Trefwoorden: Samenwerking, Cohesie, Online Leeromgeving, Hybride Leeromgeving

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Havik, E.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Other [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Apr 2022 06:40
Last Modified: 04 Apr 2022 06:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/370

Actions (login required)

View Item View Item