Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Positieve Interdependentie op de Tevredenheid met de Leerervaring, met de Mediërende Rol van Groepscohesie.

Kruis, G.D. (2024) De Invloed van Positieve Interdependentie op de Tevredenheid met de Leerervaring, met de Mediërende Rol van Groepscohesie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
FinalScriptie2024Samenwerkend-lerenDaphneKruisS3809110-1.pdf

Download (322kB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek wordt de invloed van positieve interdependentie op de tevredenheid met de leerervaring onderzocht, met groepscohesie als mediërende variabele binnen het kader van samenwerkend leren. De hoofdvraag is: Wat is de invloed van positieve interdependentie op de tevredenheid met de leerervaring en kan deze relatie worden verklaard door groepscohesie? Daarnaast is onderzocht of dit proces vergelijkbaar was tijdens academische jaren met coronamaatregelen (2020-2021) en zonder maatregelen (2023-2024). Het onderzoek is uitgevoerd onder bachelorstudenten Psychologie, die in kleine groepen aan hun these werkten. Positieve interdependentie, groepscohesie en tevredenheid met de leerervaring werden gemeten middels vragenlijsten. De resultaten toonden aan dat een hogere mate van positieve interdependentie in 2020-2021 nauwelijks samenhing met de tevredenheid met de leerervaring, terwijl dit in 2023-2024 wel het geval was. Groepscohesie bleek in beide periodes een mediërende rol te spelen in de relatie tussen positieve interdependentie en tevredenheid met leerervaring. De bevindingen suggereren dat het bevorderen van positieve interdependentie en groepscohesie binnen het kader van samenwerkend leren, kan bijdragen aan een meer bevredigende leerervaring voor studenten. Dit is relevant voor onderwijsinstellingen die samenwerkend leren willen optimaliseren. Sleutelwoorden: samenwerkend leren, positieve interdependentie, groepscohesie, tevredenheid met de leerervaring

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 09 Jul 2024 07:20
Last Modified: 09 Jul 2024 07:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3700

Actions (login required)

View Item View Item