Cats, Merel (2024) Het Verband tussen Groepscohesie en Tevredenheid met de Leerervaring en de Gedeeltelijk Mediërende Rol van Samenwerken. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
M.B.A.Cats-s4282728-Scriptie-groepscohesieJ-tevredenheid-met-de-leerervaringJ-samenwerken.pdf Download (515kB) | Preview |
Abstract
In het huidige onderzoek is het verband tussen groepscohesie, samenwerken en tevredenheid met de leerervaring onderzocht. Daarbij werd de onderzoeksvraag gesteld: Hoe sterk beïnvloedt groepscohesie de tevredenheid met de leerervaring en in welke mate kan deze relatie verklaard worden door samenwerken? Dit is onderzocht aan de hand van een online vragenlijst onder psychologiestudenten van de Rijksuniversiteit Groningen, die in groepsverband onderzoek deden voor hun bachelorthese. Gegevens werden verzameld tussen 2020 en 2024. Uit de resultaten blijkt dat de onderlinge verbanden significant waren voor beide jaren en dat deze iets sterker waren voor 2023-2024 (124 deelnemers) dan voor 2020- 2021 (168 deelnemers). Echter is er enkel een significant mediërend effect van samenwerken gevonden in 2020-2021. Dit kan mogelijk verklaard worden door de kleinere steekproefgrootte in 2023-2024. De gevonden effecten bieden geen steun voor het idee dat er na de COVID-19 pandemie een verschuiving plaatsvindt van samenwerkend leren naar individueel leren. Praktische implicaties, evenals limitaties van het onderzoek werden bediscussieerd. Trefwoorden: Groepscohesie, tevredenheid met de leerervaring, samenwerken
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Heesink, J.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 13:36 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 13:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3702 |
Actions (login required)
View Item |