Javascript must be enabled for the correct page display

Een literatuurstudie en kwalitatieve inhoudsanalyse van interviews naar ervaren eenzaamheid bij ouders die zorg dragen voor een kind met (Z)EVMB.

Nijmeijer, Ayla (2024) Een literatuurstudie en kwalitatieve inhoudsanalyse van interviews naar ervaren eenzaamheid bij ouders die zorg dragen voor een kind met (Z)EVMB. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Ayla-Nijmeijer-S4493117.pdf

Download (550kB) | Preview

Abstract

Titel: Een literatuurstudie en kwalitatieve inhoudsanalyse van interviews naar ervaren eenzaamheid bij ouders die zorg dragen voor een kind met (Z)EVMB. Probleemstelling: In de literatuur ontbreekt kennis over de mate waarin ouders van kinderen met (Z)EVMB eenzaamheid ervaren. Deze kennis is van belang omdat eenzaamheid negatieve gevolgen kan hebben voor hunzelf en hun kind(eren). Vraagstellingen: Er zijn drie vragen onderzocht: 1) “Wat is er bekend in de literatuur over (de verschillende typen van) eenzaamheid bij ouders van kinderen met (Z)EVMB?”, 2) “In welke mate ervaren ouders, van kinderen met (Z)EVMB, (de verschillende typen van) eenzaamheid?” en 3) “Welke coping strategieën zetten ouders van kinderen met (Z)EVMB in en/of welke steun krijgen zij bij het verminderen en/of voorkomen van ervaren eenzaamheid?’’. Methode: Er is zowel een rapid review uitgevoerd, waarbij vijf artikelen zijn gevonden, als een kwalitatieve inhoudsanalyse van twintig interviews, met ouders van een kind met (Z)EVMB in de leeftijd van 0-30 jaar. Bij beide is een thematische analyse gebruikt om sociale, emotionele en existentiële eenzaamheid te analyseren. Resultaten: Geen één artikel onderzocht specifiek eenzaamheid maar er werden wel eenzaamheidsbeschrijvingen gevonden in ervaringen van ouders. De kwalitatieve inhoudsanalyse van interviews laat zien dat ouders beschrijvingen geven die wijzen op sociale, emotionele en existentiële eenzaamheid. Coping strategieën en sociale- en professionele steun kunnen een rol spelen bij het verminderen en/of voorkomen hiervan. Conclusie: Het gebrek aan kennis over ervaren eenzaamheid bij ouders van kinderen met (Z)EVMB vraagt om aandacht. Gericht onderzoek en interventies zijn essentieel om deze ouders effectief te ondersteunen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Luijkx, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2024 07:28
Last Modified: 09 Jul 2024 07:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3707

Actions (login required)

View Item View Item