Javascript must be enabled for the correct page display

Van Advies tot Toekomst: Een Kwalitatief Onderzoek naar Leerlingenperspectieven op Schooladvies en Onderwijsloopbanen

Leezenberg, Liam (2024) Van Advies tot Toekomst: Een Kwalitatief Onderzoek naar Leerlingenperspectieven op Schooladvies en Onderwijsloopbanen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
bachelorthese-S4139682.pdf

Download (424kB) | Preview

Abstract

Het ontvangen van een schooladvies op het primair onderwijs speelt een belangrijke rol in de onderwijsloopbaan van leerlingen en heeft hierdoor een indirect effect op hun toekomstige prestaties en kansen. Eerdere studies wijzen op een duidelijke voorspellende waarde van het schooladvies op iemands positie op het voortgezet onderwijs, maar waren vaak kwantitatief van aard. Het doel van dit onderzoek is om een beter beeld te krijgen van de rol van deze ervaringen. De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt: Wat is de invloed van de ervaring van het schooladvies op de onderwijsloopbaan van een Nederlandse leerling? De ervaring kan door leerlingen als passend of als niet-passend worden beschreven. Om deze vraag te beantwoorden is er een kwalitatief onderzoek opgezet met semigestructureerde interviews. 38 participanten zijn geïnterviewd en een thematische analyse is hierop toegepast. Een passende ervaring werd niet meegenomen gedurende in de onderwijsloopbaan en participanten zagen weinig tot geen vertraging op het voortgezet onderwijs. Een niet-passende ervaring werd wel meegenomen, ervaarde vaker vertraging en participanten hadden een drang om zichzelf te bewijzen. Ter conclusie, de ervaring van het schooladvies creëert een belangrijk startpunt voor een soepel verloop van de onderwijsloopbaan. Vervolgonderzoek moet deze bevindingen toetsen door middel van kwantitatief onderzoek. Trefwoorden: ervaring schooladvies, onderwijsloopbaan, passend, niet-passend

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hebbink, P.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 08 Jul 2024 13:53
Last Modified: 08 Jul 2024 13:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3712

Actions (login required)

View Item View Item