Javascript must be enabled for the correct page display

Studenten met een jeugdzorgachtergrond: een kwalitatief onderzoek naar de vormen van begeleiding en ondersteuning tijdens de transitie naar het hoger onderwijs

Hobbelink, Sanne (2024) Studenten met een jeugdzorgachtergrond: een kwalitatief onderzoek naar de vormen van begeleiding en ondersteuning tijdens de transitie naar het hoger onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ScriptieSanne-HobbelinkS4916069.pdf

Download (345kB) | Preview

Abstract

De overgang naar het hoger onderwijs kan unieke uitdagingen en problemen met zich meebrengen voor studenten met een jeugdzorgachtergrond. Deze scoping review richt zich op het analyseren van deze problemen en het identificeren van effectieve ondersteuningsstrategieën voor deze studenten. Het onderzoek maakte gebruik van thematische analyse en synthese van tien artikelen. De resultaten geven duidelijk aan dat het van cruciaal belang is om maatwerkondersteuning te bieden, die verschillende vormen van begeleiding en ondersteuningsstrategieën omvat. Deze vormen zijn onderverdeeld in vijf categorieën: mentorprogramma’s, voorbereidingsprogramma’s, financiële ondersteuning, psychosociale ondersteuning en toegang tot informatie. Universiteiten zouden een holistische benadering moeten hanteren die academische, financiële en psychosociale ondersteuning omvat. Dit onderzoek benadrukt het belang van het overwegen van de unieke levensloop van studenten en hun bijbehorende individuele behoeften en doelen. Deze studie identificeert de effectieve factoren van begeleidings- en ondersteuningsstrategieën die universiteiten kunnen bieden aan studenten met een jeugdzorgachtergrond om de overgang naar het hoger onderwijs te vergemakkelijken. Verdere studies worden aanbevolen om de langetermijneffecten van deze vormen van ondersteuning te evalueren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wieldraaijer-Vincent, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2024 13:39
Last Modified: 08 Jul 2024 13:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3717

Actions (login required)

View Item View Item