Keijzer, Emma (2024) Ouderlijke ADHD-Symptomen en Negatieve Emoties bij Kinderen. Bachelor thesis, Psychology.
Text
Ouderlijke-ADHD-Symptomen-en-Negatieve-Emoties-bij-Kinderen---Emma-Keijzer---S4743687.pdf Restricted to Repository staff only Download (683kB) |
Abstract
Deze studie onderzocht de mogelijke samenhang tussen Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) symptomen bij ouders en negatieve emoties bij kinderen van 2.5 jaar oud. Ouders met meer ADHD-symptomen hebben dysfuncties in de emotionele regulatie, wat aan de hand van observatie en modelleren overgebracht kan worden aan hun kinderen. Hierdoor werd verwacht dat hoe meer ADHD-symptomen de ouders ervaren, hoe meer negatieve emoties hun kinderen hebben. De gegevens zijn afkomstig van de TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS) en de daaropvolgende studie TRAILS NEXT, die zich richt op intergenerationele dynamieken. Deelnemers omvatten 65 Nederlandse gezinnen uit de TRAILS NEXT cohort. ADHD-symptomen bij ouders werden gemeten met behulp van de ADHD schaal van de Adult Self Report. ADHD-symptomen bij kinderen werden geëvalueerd met de ADHD schaal van de Child Behavior Checklist 1.5-5. Observatiegegevens van ouder- kind interacties werden verzameld via video-opnames tijdens een gestructureerde speeltaak. Emoties werden gecodeerd met behulp van het Specific Affect Coding System. Uit de lineaire regressieanalyse blijkt geen significante associatie tussen ouderlijke ADHD-symptomen en negatieve emoties bij kinderen. Hoewel eerder onderzoek suggereerde dat ouderlijke ADHD- symptomen een rol kunnen spelen bij de emoties van kinderen, tonen de resultaten van deze studie geen duidelijk verband. Een mogelijke verklaring voor de huidige resultaten kan de beperkte steekproefgrootte zijn, waardoor de statistische power mogelijk verminderd was. Daarnaast kan de specifieke context van de video-opnames, waarbij ouders op de hoogte waren van de registratie, hun gedrag hebben beïnvloed. Toekomstig onderzoek zou kunnen kijken naar deze beperkingen om een beter begrip te krijgen van de resultaten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vrijen, C. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 14:01 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 14:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3721 |
Actions (login required)
View Item |