Meer, Doety Anna van der (2024) Autisme en Emotionele Flexibiliteit van Peuters Tijdens Ouder-Kind Interacties. Bachelor thesis, Psychology.
Text
AutismeenEmotioneleFlexibiliteitvanPeutersTijdensOuder-KindInteractiesDoetyvanderMeerS4078802.pdf Restricted to Repository staff only Download (500kB) |
Abstract
Kinderen met autisme ervaren vaak problemen in de emotieregulatie, waardoor zij weinig adaptieve regulatiestrategieën laten zien. Voor adaptieve regulatiestrategieën is het nodig om flexibel te kunnen switchen tussen emoties. Veel onderzoek naar autisme en emotionele flexibiliteit is nog niet gedaan. Daarom is in deze bachelorscriptie onderzocht in hoeverre autisme symptomen en de emotionele flexibiliteit van peuters tijdens ouder-kind interacties met elkaar samenhangen. De verwachting was dat peuters met een hogere mate van autisme symptomen een lagere emotionele flexibiliteit zouden laten zien tijdens ouder-kind interacties. De steekproef van deze studie bestaat uit Nederlandse ouders en hun kinderen die deelnemen aan de TRAILS-Next studie (N = 54). Met behulp van de Pervasieve Ontwikkelingsschaal van de ‘Child Behavior Checklist’ zijn de autisme symptomen van de peuters (M = 30.15 maanden) gemeten. De emoties zijn gemeten door een observationele studie die is opgenomen met een videocamera. Tijdens de ouder-kind interactie hebben ouder en kind samen een blokkentoren opgebouwd en vervolgens opgeruimd. De emoties van de ouders en kinderen zijn gecodeerd met het codeersysteem ‘Specific Affect Coding System’. Aan de hand van de vijf gecodeerde kind emoties (neutraal, interesse/ nieuwsgierigheid, positief affect, negatief internaliserend en negatief externaliserend) is de emotionele flexibiliteit berekend met twee maten van emotionele flexibiliteit (het aantal transities en dispersie). Met behulp van een lineaire regressieanalyse zijn de hypotheses getoetst. De resultaten suggereren dat autisme symptomen niet geassocieerd met de emotionele flexibiliteit van peuters zijn. Mogelijk is de associatie niet gevonden doordat de steekproef klein is en uit weinig participanten met veel autisme symptomen bestaat. Trefwoorden: autisme, emotionele flexibiliteit, ouder-kind interactie, peuters, observationele data
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vrijen, C. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 09 Jul 2024 07:30 |
Last Modified: | 09 Jul 2024 07:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3722 |
Actions (login required)
View Item |