Tarrij, Sem van (2024) Vasthouden aan het vertrouwde, maar angst om te vertrouwen. Bachelor thesis, Sociology.
|
Text
Van-TarrijBachelorwerkstuk-2.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
De samenleving is door de tijd heen veranderd en het gebrek aan vertrouwen is toegenomen. Een oorzaak hiervoor lijkt de toegenomen economische onzekerheid voor steeds meer mensen in de samenleving te zijn. In dit onderzoek wordt onderzocht of mensen die een gevoel van bestaansonzekerheid ervaren, een lager sociaal vertrouwen hebben. Hierbij wordt ook gekeken naar de rol van de opvoedsituatie. Er wordt verwacht dat een veilige opvoedsituatie het negatieve effect van bestaansonzekerheid op sociaal vertrouwen minder sterk maakt. Het onderzoek is uitgevoerd door gebruik te maken van Nederlandse data, verzameld door het LISS-panel (Langlopende Internet studies voor de Sociale Wetenschappen). Er zijn hiervan vier vragenlijsten geselecteerd waaruit meerdere vragen gebruikt zijn om de concepten bestaansonzekerheid, sociaal vertrouwen en opvoedsituatie te meten. Vervolgens is er een hiërarchische lineaire regressieanalyse uitgevoerd om de hypotheses te toetsen (n = 640). Hieruit bleek dat mensen die bestaansonzekerheid ervaren inderdaad een lager sociaal vertrouwen hebben. Dit heeft te maken met de kwetsbaarheid en daarmee gepaarde behoefte aan controle, ontevredenheid in mensen met een machtige positie en sociale isolatie, wat als gevolg van bestaansonzekerheid kan ontstaan. Verder is uit de resultaten gebleken dat het hierbij niet uitmaakt of iemand in een veilige of onveilige opvoedsituatie is opgegroeid. Dit kan betekenen dat bestaansonzekerheid een dermate invloed heeft op sociaal vertrouwen dat de waarden vanuit de opvoedsituatie minder relevant worden. Het kan ook betekenen dat de opvoedsituatie helemaal geen invloed heeft op de ontwikkeling van sociaal vertrouwen. Wellicht spelen de materiële jeugdomstandigheden wel een rol of ontwikkelt sociaal vertrouwen zich later via sociale interacties en is het in vervolgonderzoek interessant om dit nader te onderzoeken. Ook kan het meetinstrument van opvoedsituatie te eenzijdig zijn geweest.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Smaniotto, R.C. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | None [Bachelor Sociology] |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 13:39 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 13:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3723 |
Actions (login required)
View Item |