Flapper, Esra (2024) Scoping review: Een verdieping in preverbaal trauma en behandelingsperspectieven voor kinderen en jeugdigen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scoping-review-Een-verdieping-in-preverbaal-trauma-en-behandelingsperspectieven-voor-kinderen-en-jeugdigen.pdf Download (480kB) | Preview |
Abstract
Tot op heden is er nog weinig bekend over de actuele kennisstand wat betreft preverbaal trauma en de behandelingen die hiervoor worden ingezet. Om te onderzoeken wat de meest actuele kennisstand is wat betreft preverbaal trauma en om inzichtelijk te maken welke behandelingen en therapievormen er worden ingezet bij kinderen met preverbaal trauma, is een scoping literatuurreview uitgevoerd. Om het onderzoek systematisch uit te voeren is het stappenplan van de PRISMA-ScR methode aangehouden (Tricco, 2018). De nadruk in de wetenschappelijke literatuur over preverbaal trauma blijkt vooral te liggen op het geheugen van kinderen met preverbaal trauma en de effecten van de traumatische ervaring op de ontwikkeling van het kind. Daarnaast werden er uit de wetenschappelijke literatuur meerdere behandelingen gericht op kinderen die een traumatische ervaring hebben meegemaakt in de preverbale periode besproken. In de literatuur wordt ingegaan op dier-ondersteunende therapie, somatische regulatie, belichaamd spel, speltherapie, symbolisch spel en psychotherapie. Er kan geconcludeerd worden dat behandelingen en therapievormen gericht op kinderen met preverbaal trauma tot op heden practice-based zijn, terwijl er een groeiende consensus bestaat dat therapievormen in de jeugdzorg juist evidence-based moeten zijn (Veerman & Van Yperen, 2007). Naast het geven van een overzicht van de huidige wetenschappelijke kennis over preverbaal trauma, worden er aan het einde ook implicaties voor de praktijk genoemd.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Knot-Dickscheit, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 13:38 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 13:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3725 |
Actions (login required)
View Item |