Arling, Kimberley (2024) Een kwalitatief onderzoek naar het perspectief op GSA-docenten om ondersteuning te kunnen bieden om een veilige schoolcultuur te bevorderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Definitieve-tweede-versie-thesis-K.-Arling-S5791677.pdf Download (667kB) | Preview |
Abstract
Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (2022) is het belangrijk om aandacht te besteden aan lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender, interseksuele, aseksuele en queer leerlingen (LHBTQIA+) aangezien zij een groter risico hebben op intimidatie en discriminatie (Russel & Fish, 2016). Een Gender Sexuality Alliance (GSA) besteed hier aandacht aan door een veilige en ondersteunende ruimte voor LHBTQIA+ leerlingen en hun bondgenoten te bieden waar zij kunnen samen komen, elkaar kunnen (onder)steunen en opkomen voor inclusiviteit, veiligheid en gelijkheid. Dit gaat vaak in samenwerking met (GSA)-docenten (Nederlands Jeugdinstituut, 2023). GSA-docenten zijn essentieel voor het creëren van een veilige en inclusieve schoolomgeving (GSA Netwerk, 2023). Dit kwalitatieve onderzoek heeft als doel de perspectieven van GSA-docenten te verkennen over de ondersteuning die zij bieden en de randvoorwaarden voor hun effectiviteit. De bevindingen suggereren dat GSA-docenten actief streven naar de ondersteuning van LHBTQIA+ leerlingen door middel van beleidsbeïnvloeding, samenwerking, educatie, zichtbaarheid, training en het verbeteren van omstandigheden. Om de inclusiviteit en veiligheid op scholen te bevorderen, wordt aanbevolen om GSA-docenten actiever te betrekken bij de ontwikkeling en implementatie van beleid. Het creëren van gunstige omstandigheden, zoals training, ondersteuning, een sterk netwerk van steun, is belangrijk om GSA-docenten te versterken als voorvechter van een veilige en inclusieve schoolomgeving. Strategieën zoals educatie, rolmodellering, dialoog en zichtbaarheid kunnen bijdragen aan een inclusief en veilig schoolklimaat, waarbij de principes van sociale ondersteuningstheorie centraal staan. Het is essentieel om de rol van GSA-docenten te erkennen en te versterken om een ondersteunende onderwijsomgeving te bevorderen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Baams, L. and Vliet, R. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 14:06 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 14:06 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3727 |
Actions (login required)
View Item |