Javascript must be enabled for the correct page display

Rapid Automatized Naming en Woordleesvaardigheid: de rol van de visuele aandachtsspanne

Noorda, Richelle (2024) Rapid Automatized Naming en Woordleesvaardigheid: de rol van de visuele aandachtsspanne. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-R-Noorda-S5727502.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Rapid Automatized Naming (RAN), ook wel de continue benoemsnelheid, is aangetoond één van de belangrijkste cognitieve voorspellers te zijn voor het lezen. Ondanks dit gegeven blijft het unieke mechanisme dat verantwoordelijk is voor de sterke relatie tussen RAN en woordlezen grotendeels onbekend. De afgelopen jaren is er steeds meer belangstelling ontstaan voor de visuele aandachtsspanne (VAS) en haar rol in het leesproces. In dit onderzoek werd getracht de RAN-leeslink verder te verklaren door de mogelijk mediërende rol van de VAS in deze relatie te onderzoeken. Daarnaast werd onderzocht of de relaties gemodereerd worden door de aanwezigheid van dyslexie. Deelnemers aan dit onderzoek waren 31 leerlingen uit de midden- en bovenbouw van het reguliere basisonderwijs. De steekproef omvatte een controlegroep en een dyslexiegroep. Er zijn testen afgenomen voor het meten van de woordleesvaardigheid, benoemsnelheid en fonemische vaardigheid. Voor het bepalen van de VAS is een experimentele taak afgenomen. Door middel van eye tracking (ET) is gedetailleerde informatie verkregen van de oogbewegingen van deelnemers tijdens de woordleestaken. Voor de controlegroep werd een significante positieve correlatie gevonden tussen een smal visueel aandachtsvenster (VASsmal) en RAN. Daarmee lijkt een smalle VAS te zorgen voor een positieve invloed op RAN-prestaties bij reguliere lezers, en daarmee ook een verbetering in leesvaardigheid. Daarnaast bleek de diagnose dyslexie een significant modererend effect te hebben op deze relatie. Desondanks bleek VAS in de huidige steekproef geen mediërende rol te hebben in de RAN-leeslink. Verdere studie naar de rol van VAS in het leesproces en de relatie tussen RAN en leesvaardigheid is daarom noodzakelijk. Een cruciale stap daarbij is het ontwikkelen van een VAS-taak met een hogere validiteit, aangezien de huidige studie bepaalde tekortkomingen van de gebruikte taak heeft opgemerkt. Het integreren van ET-gegevens tijdens VAS-taken kan daar mogelijk aan bijdragen, gezien er zo een diepgaander inzicht in de verdeling van de visuele aandacht wordt verkregen. Kernwoorden: benoemsnelheid, woordleesvaardigheid, visuele aandachtsspanne (VAS), aandachtsvenster, fonemische vaardigheid, eye tracking (ET), dyslexie

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2024 08:31
Last Modified: 09 Jul 2024 08:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3728

Actions (login required)

View Item View Item