Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van de zorgprofessional binnen het aanvraagproces van de cliënt voor een psychosociale assistentiehond.

Haan, Christiaan (2024) De rol van de zorgprofessional binnen het aanvraagproces van de cliënt voor een psychosociale assistentiehond. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk---H.C.Haan-s4724461.pdf

Download (332kB) | Preview

Abstract

Gedurende het lange therapieproces van jongeren met mentale stoornissen, zijn zorgprofessionals vaak betrokken bij het leven van hun cliënt en de processen die zij doormaken. Deze studie onderzocht de rol die zorgprofessionals innemen in het proces van het toewijzen van een psychiatrische assistentiehond aan jongeren met mentale stoornissen. Dit werd onderzocht door middel van een kwalitatieve studie. Zes zorgprofessionals werden geïnterviewd. De interviews waren semigestructureerd. De resultaten tonen aan dat de zorgprofessionals kennis en ervaring hebben met psychiatrische assistentiehonden. Op basis van hun kennis en ervaring vervullen zij verschillende functies in het proces van het aanvragen van de assistentiehond. Hun houding ten opzichte van het gebruik van psychiatrische assistentiehonden als interventie was overwegend positief, maar werd ook van tijd tot tijd kritisch heroverwogen. Concluderend nemen de zorgprofessionals vaak een nauw betrokken en belangrijke positie in het proces van het verkrijgen van een psychiatrische assistentiehond. Het doel van dit onderzoek was inzicht krijgen in de rollen die zorgprofessionals innemen in het proces van het toewijzen van een psychiatrische assistentiehond. Het zoeken naar valide en betrouwbare conclusies was niet het hoofddoel, waardoor de resultaten met nuance moeten worden geïnterpreteerd. Dit onderzoek zou een startpunt kunnen zijn voor verder wetenschappelijk onderzoek naar de rol van de professional in het vraagstuk van psychiatrische assistentiehonden. Sleutelwoorden: Psychiatrische assistentiehonden, zorgprofessionals, jeugd, mentale stoornissen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2024 08:42
Last Modified: 09 Jul 2024 08:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3729

Actions (login required)

View Item View Item