Javascript must be enabled for the correct page display

Differentiatie in het onderwijs: vergelijking van aardrijkskunde schoolboeken van het vmbo

Werf, Froukje van der (2024) Differentiatie in het onderwijs: vergelijking van aardrijkskunde schoolboeken van het vmbo. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
tweede-versie-Bachelorwerkstuk-S4917472.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (426kB)

Abstract

Rond de leeftijd van 12 jaar worden leerlingen in het Nederlandse onderwijs ingedeeld in verschillende niveaus: vmbo, havo en vwo. Leerlingen op het vmbo krijgen minder waardering en worden gezien als kansarme leerlingen. In het huidige onderzoek wordt aandacht besteed aan differentiatie in het vmbo. Differentiatie is een pedagogisch-didactische aanpak die leraren helpt tegemoet te komen aan de uiteenlopende leerbehoeften van leerlingen. Om aan deze leerbehoeften te voldoen, zijn lesmethoden geschreven voor gecombineerde niveaus. De onderzoeksvraag luidt als volgt: hoe wordt in de lesmethodes van aardrijkskundeschoolboeken van leerjaar 2 gedifferentieerd tussen vmbo-kader/gemengd/theoretisch (vmbo-kgt) en vmbo-theoretisch/havo (vmbo-t/havo)? Het uitgevoerde onderzoek is een multiple casestudy. Er zijn 2 aardrijkskundeboeken met elkaar vergeleken. Van beide lesmethodes zijn de handleidingen, leerdoelen, opdrachten en lesboeken geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat differentiatie in de handleidingen voor beide lesmethoden gelijk aan elkaar zijn. Ook zijn de leerdoelen op 2 na gelijk aan elkaar. Bij het analyseren van de opdrachten en lesboeken werden enkele verschillen gevonden. Hieruit blijkt dat er wel differentiatie is tussen de twee lesmethoden, echter is dit zeer klein. Er is geen differentiatie binnen de lesmethodes. Met de uitkomsten van dit onderzoek kan de vraag worden gesteld of de differentiatie die gemaakt wordt in het vmbo noodzakelijk is.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Stoevenbelt, A.H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2024 12:35
Last Modified: 08 Jul 2024 12:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3731

Actions (login required)

View Item View Item