Javascript must be enabled for the correct page display

Houding ten opzichte van Samenwerken, Groepscohesie en de Tevredenheid met de Leerervaring

Kooi, E.C. van der (2024) Houding ten opzichte van Samenwerken, Groepscohesie en de Tevredenheid met de Leerervaring. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
EC-van-der-Kooi-S3797678-30-juni-2024.docx.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (349kB)

Abstract

In het hoger onderwijs moeten studenten vaak met elkaar samenwerken. Hoe studenten dat het beste kunnen doen is voor een universiteit interessant om te onderzoeken. Uit eerder onderzoek is gebleken dat een sterke groepscohesie een direct positief effect heeft op de leerervaring van studenten. In dit onderzoek is onderzocht of de houding ten opzichte van samenwerken invloed heeft op de relatie tussen groepscohesie en de leerervaring. Omdat de gender en nationaliteit van een student mogelijk invloed heeft op de houding t.o.v. samenwerken, is hiervoor gecontroleerd. De verbanden zijn onderzocht aan de hand van een online vragenlijst. De vragenlijst meet 10 verschillende factoren van samenwerkend leren. De vragenlijst is ingevuld door derdejaars Psychologiestudenten aan de Rijksuniversiteit Groningen (N = 77). Op het moment van afname waren de studenten bezig met het schrijven van hun bachelorthese in groepsverband. De onderzoeksvraag in dit onderzoek is: ‘Hoe beïnvloedt de houding ten opzichte van samenwerken het verband tussen groepscohesie en de tevredenheid met de leerervaring van psychologiestudenten?’. Middels een regressieanalyse werd een positief verband gevonden tussen groepscohesie en de leerervaring. Er werd echter, tegen verwachting in, geen moderatie effect gevonden van de houding t.o.v. samenwerken op de relatie tussen groepscohesie en de leerervaring. Ook bleken gender en nationaliteit geen invloed te hebben op het model. De Rijksuniversiteit Groningen wordt geadviseerd door te gaan met samenwerkingsprojecten, waarbij de focus moet liggen op het creëren en behouden van een fijne cohesie. Tot slot wordt aangeraden om vervolgonderzoek te doen naar de houding t.o.v. samenwerken in een ander onderzoeksmodel.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 08 Jul 2024 12:30
Last Modified: 08 Jul 2024 12:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3733

Actions (login required)

View Item View Item