Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van een praktijkonderwijs-, vmbo-bb- of vmbo-bk-advies in groep acht op het zelfbeeld van jongvolwassenen

Tolsma, Corrien (2024) De invloed van een praktijkonderwijs-, vmbo-bb- of vmbo-bk-advies in groep acht op het zelfbeeld van jongvolwassenen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Orthopedagogiek-CA-Tolsma-31-mei.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (605kB)

Abstract

Een positief zelfbeeld is van groot belang voor iemand z’n geluk. Het zelfbeeld wordt beïnvloed door levensgebeurtenissen. Het ontvangen van het schooladvies is een levensgebeurtenis en kan mogelijk een effect hebben op het zelfbeeld. De invloed van het schooladvies op het zelfbeeld is niet eerder onderzocht. Daarom heeft dit onderzoek als doel inzicht te krijgen in hoe een praktijkonderwijs-, vmbo-bb- of vmbo-bk-advies in groep acht het zelfbeeld heeft beïnvloed van jongvolwassenen. Om de beleving van jongvolwassenen in kaart te brengen, heeft deze studie gebruik gemaakt van kwalitatief beschrijvend onderzoek aan de hand van negen semi-gestructureerde interviews. Concluderend blijkt dat het schooladvies over het algemeen geen grote invloed heeft op de schoolloopbaan van jongvolwassenen, maar dat het schooladvies wel voor negatieve veranderingen in het zelfbeeld kan zorgen, voornamelijk direct na het krijgen van het schooladvies en op de middelbare school. Bijna alle jongvolwassenen hebben een positieve verbetering in hun zelfbeeld gemerkt richting de jongvolwassenheid en hebben een positief huidig zelfbeeld. De huidige studie vond aanwijzingen voor een positieve relatie tussen hoogopgeleide ouders hebben en het hebben ervaren van een grote, negatieve impact van het schooladvies op het zelfbeeld. Ten slotte lijkt het zelfbeeld van vrouwelijke jongvolwassenen relatief vaker negatief te zijn beïnvloed door het schooladvies dan het zelfbeeld van mannelijke jongvolwassenen. Vervolgonderzoek kan zich richten op het volgen van longitudinale veranderingen bij een grotere groep jongeren. Een praktische aanbeveling is om in te zetten op brede onderbouwklassen, zodat het gebruik van een schooladvies niet langer nodig is.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2024 12:31
Last Modified: 08 Jul 2024 12:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3736

Actions (login required)

View Item View Item