Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen angstsymptomen bij ouders en de emotionele flexibiliteit van hun kinderen

Wal, Maud van der (2024) De relatie tussen angstsymptomen bij ouders en de emotionele flexibiliteit van hun kinderen. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
De-relatie-tussen-angstsymptomen-bij-ouders-en-de-emotionele-flexibiliteit-van-hun-kinderen-Maud-van-der-Wal-s4283074.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (375kB)

Abstract

Dit onderzoek richtte zich op de relatie tussen ouderlijke angstsymptomen en de emotionele flexibiliteit van hun kinderen. De data die is gebruikt voor deze studie, zijn verkregen via TRacking Adolescents’ Individual Lives’ Survey (TRAILS) en TRracking the Next Generation (TRAILS NEXT). In dit onderzoek zijn er 65 ouder-kind interacties onderzocht. Het onderzoek is van belang, omdat het inzicht geeft in de emotionele ontwikkeling van kinderen, wat op zijn beurt invloed heeft op gedrag dat kinderen vertonen in de adolescentie.Tijdens een ouder-kind interactie, waarbij ouder en kind samen een blokkentoren bouwden en opruimden. De emoties die werden getoond gedurende deze interactie, werden gecodeerd. De emotionele flexibiliteit van kinderen werd afgeleid uit deze coderingen. Deze informatie, samen met de vooraf ingevulde vragenlijsten van ouders, waarin onder andere angstsymptomen werden gemeten, vormden de basis van de data van het onderzoek. De resultaten toonden geen significante relatie tussen ouderlijke angstsymptomen en de emotionele flexibiliteit van kinderen, ook niet wanneer er werd gecorrigeerd voor de angstsymptomen van het kind. Mogelijke verklaringen voor de niet-significante resultaten zijn de kleine steekproefgrootte en de invloed van verwachtingen die deelnemers hebben van gedrag dat ze moeten vertonen. Toekomstig onderzoek zou grotere steekproeven moeten gebruiken om robuustere conclusies te trekken en het mechanisme van de invloed van angst en emotionele ontwikkeling beter te begrijpen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vrijen, C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 09 Jul 2024 08:49
Last Modified: 09 Jul 2024 08:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3741

Actions (login required)

View Item View Item