Javascript must be enabled for the correct page display

"Maar meester, dat kan ik niet"; Competentiebeleving als mogelijke voorspeller van algemene motorische vaardigheden en het eventuele verschil in effect voor jongens en meisjes

Schinkel, Sylvia (2024) "Maar meester, dat kan ik niet"; Competentiebeleving als mogelijke voorspeller van algemene motorische vaardigheden en het eventuele verschil in effect voor jongens en meisjes. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukSylviaSchinkels4943155.PDF

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het doel van deze studie was om te onderzoeken of atletische competentiebeleving bij leerlingen van groep 8 een potentiële voorspeller zou kunnen zijn van de fundamentele motorische vaardigheden (FMV) en bovendien of het effect van competentiebeleving verschilt tussen jongens en meisjes. Het beheersingsniveau van FMV onder leerlingen van groep 8 is de afgelopen jaren afgenomen. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de factoren die gerelateerd zijn aan de FMV, zodat potentiële interventies zich op deze factoren kunnen richten. Volgens eerdere literatuur is een positieve relatie gevonden tussen competentiebeleving en FMV, met fysieke activiteit als mediator. Het modererende effect van geslacht is niet gevonden. Om verder te beantwoorden of competentiebeleving positief gerelateerd is aan FMV, is gebruik gemaakt van gegevens uit een groot onderzoek uitgevoerd op basisscholen in heel Nederland. De gegevens bestonden uit 1932 leerlingen (50,2% jongens, 49,8% meisjes, gemiddelde leeftijd = 11,28). Een lineaire regressieanalyse is uitgevoerd tussen de variabelen. De resultaten laten zien dat competentiebeleving een significante voorspeller is voor de drie FMV: Balans (β = .055, p < .001), Balvaardigheden (β = .137, p < .001), en Coördinatie (β = .112, p < .001). De effecten van competentiebeleving op de FMV verschillen niet significant tussen jongens en meisjes. De studie toont aan dat het richten op de competentiebeleving in de gymlessen mogelijk effectief kan zijn voor het verhogen van het beheersingsniveau van FMV.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vries, E. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2024 08:52
Last Modified: 09 Jul 2024 08:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3743

Actions (login required)

View Item View Item