Dijk, Kirsten van (2024) De invloed van Eye Movement Desensitization and Reprocessing op het ontwikkelingsverloop van het welzijn van jongeren binnen de jeugdzorg: een multiple case study. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Eindversie-Bachelorwerkstuk-Kirsten-van-Dijk-S4565630.pdf Restricted to Repository staff only Download (537kB) |
Abstract
Binnen het veld van de psychotherapie is er een beweging richting gepersonaliseerde zorg, waarbij de nadruk ligt op de specifieke effectieve elementen van interventies. Onderzoek naar deze effectieve interventie-elementen stelt professionals in staat om betere gepersonaliseerde zorg te bieden binnen de geestelijke gezondheidszorg. Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een voorbeeld van zo'n effectief interventie-element bij traumabehandeling. Hoewel eerdere studies zich hebben gericht op de langetermijnresultaten na het gebruik van EMDR, is er weinig bekend over het psychologisch functioneren van cliënten rond de tijd van EMDR-implementatie. Deze studie heeft tot doel inzicht te krijgen in het effect van EMDR op het welzijn van jongvolwassenen in de jeugdzorg. Verwacht werd dat destabilisatie in het psychologisch welzijn zou optreden rond de tijd van EMDR-implementatie, gevolgd door stabilisatie. In een casestudy werden de reacties van een dagelijkse gepersonaliseerde procesmonitoring vragenlijst en behandelrapporten visueel geanalyseerd voor twee cliënten. De resultaten toonden aan dat EMDR niet leidde tot een duidelijke destabilisatie van het welzijn van de cliënten. Evenmin werd stabilisatie waargenomen na de implementatie van EMDR. Echter, de frequentie van intrusies nam af bij een van de cliënten. Deze bevindingen suggereren dat EMDR mogelijk beter geschikt is voor het specifiek verminderen van symptomen gerelateerd aan traumatische ervaringen dan voor het algemeen verbeteren van het psychologisch welzijn. Op basis van de resultaten wordt aanbevolen om tijdens EMDR-behandelingen prioriteit te geven aan het welzijn van cliënten. Verder onderzoek zou zich kunnen richten op meer gevallen om uitspraken te kunnen doen over bredere populaties en om de resultaten te kwantificeren om de subjectiviteit van de bevindingen te minimaliseren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. and Bossenbroek, R.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 09 Jul 2024 08:58 |
Last Modified: | 09 Jul 2024 08:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3744 |
Actions (login required)
View Item |