Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie tussen Antisociale Persoonlijkheidsproblemen bij Ouders en Negatieve Emoties bij Kinderen

Bodewits, Carmen (2024) De Relatie tussen Antisociale Persoonlijkheidsproblemen bij Ouders en Negatieve Emoties bij Kinderen. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
BachelorScriptieCarmenBodewitss4615719.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (560kB)

Abstract

Antisociale persoonlijkheidsproblematiek bij ouders is mogelijk niet alleen lastig voor henzelf, maar kan ook invloed hebben op de volgende generatie. Deze bachelor these onderzoekt of er een relatie bestaat tussen antisociale persoonlijkheidsproblemen bij ouders en woede, irritatie en frustratie bij hun kinderen. De sociale leertheorie is gebruikt om deze dynamiek beter te begrijpen. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van gegevens uit de TRAILS (TRacking Adolescents' Individual Lives' Survey) en TRAILS Next studies, die de sociale ontwikkeling en mentale gezondheid van Nederlandse adolescenten en hun kinderen volgen. De steekproef bestond uit deelnemers van TRAILS Next, inclusief hun partners en kinderen (n = 65). Binnen deze steekproef zijn ouder-kind interacties opgenomen waarin ze een toren opbouwden en opruimden. In de video's zijn emoties gecodeerd met behulp van het SPecific AFFect codingsystem (SPAFF). De resultaten lieten zien dat antisociale persoonlijkheidsproblemen bij ouders niet gerelateerd waren aan de proportie negatieve emoties van hun kinderen. De kleine steekproef en het feit dat er geen ouders waren met een hoge mate van antisociale persoonlijkheidsproblemen of kinderen met een hoge proportie negatieve emoties, zou de afwezigheid van een relatie kunnen verklaren. Anderzijds kan het zijn dat de relatie niet bestaat. Om een beter beeld te krijgen van de relatie tussen antisociale gedragsproblemen bij ouders en de hoeveelheid negatieve emoties bij hun kinderen, wordt aanbevolen om meer onderzoek te doen met een grotere steekproef en meer variatie. Inzichten hierover kunnen bijdragen aan het begrijpen van de emotionele ontwikkeling van kinderen van ouders met antisociale persoonlijkheidsproblemen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vrijen, C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 09 Jul 2024 09:18
Last Modified: 09 Jul 2024 09:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3749

Actions (login required)

View Item View Item