Javascript must be enabled for the correct page display

'Wij hebben ook wat te vertellen!'. Belangrijke thema's voor kinderen als het gaat om cliënttevredenheid.

Dorp-Van Der Kolk, B.M.Y. Yvon van (2022) 'Wij hebben ook wat te vertellen!'. Belangrijke thema's voor kinderen als het gaat om cliënttevredenheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis 17-2-2022.pdf

Download (755kB) | Preview

Abstract

Belangrijke thema’s voor kinderen als het gaat om cliënttevredenheid. Cliënttevredenheid wordt beschouwd als een belangrijke indicator van de kwaliteit van de jeugdhulp die kinderen en jongeren ontvangen. Tot nu toe is er weinig onderzoek gedaan over cliënttevredenheid bij kinderen van 9-12 jaar. Om deze te meten is in het huidige onderzoek gebruik gemaakt van de cliëntevredenheidslijst SMILEY 9-12. De vragenlijst is afgenomen bij een steekproef van 328 kinderen. Alle kinderen in de leeftijd van 9-12 jaar, hebben in groepsverband hulp ontvangen op een naschoolse dagbehandeling. Het doel van dit onderzoek was om antwoord te geven op de vraag: “Met welke thema’s komen kinderen als het gaat om cliënttevredenheid?”. Voor het huidige onderzoek is gebruik gemaakt van de drie openvragen uit de SMILEY 9-12. De drie openvragen zijn als volgt geformuleerd: 1) ‘als je aan de hulp denkt, waar ben je dan tevreden over’, 2) ‘als je aan hulp denkt, waar ben je dan ontevreden over’ en 3) ‘als je de baas zou zijn, wat zou je dan aan de hulp veranderen’. Uit de resultaten van dit huidige onderzoek zijn drie hoofdthema’s geïdentificeerd: Randvoorwaarden voor hulp, Impact en persoonlijke ervaringen, en Omgevingskenmerken en Materiële randvoorwaarden. De drie hoofdthema’s zijn weer onderverdeeld in elf sub-thema’s: Regels en afspraken, Begeleiders, Bestaan van de dagbehandeling, Andere kinderen, Activiteiten, Hulp krijgen, Autonomie, Zelfreflectie, Spelmaterialen, Het gebouw en Eten/drinken. De thema’s Regels en afspraken, Andere kinderen, Activiteiten, Spelmaterialen en Het gebouw komen niet voor in bestaande cliënttevredenheidsvragenlijsten. Deze thema’s zijn voor de kinderen belangrijk gebleken. Cliënt- gericht werken bij kinderen heeft nog weinig aandacht gehad. Vervolgonderzoek is nodig om hier meer op te focussen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A. and Houwen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Apr 2022 09:36
Last Modified: 06 Apr 2022 09:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/375

Actions (login required)

View Item View Item