Dijkstra, Nikee (2024) De rol van geslacht in de relatie tussen woordleesvaardigheid en alfanumerieke en non-alfanumerieke continue benoemsnelheid in de midden- en bovenbouw van het regulier basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Bachelorwerkstuk-Nikee-Dijkstra.pdf Restricted to Repository staff only Download (693kB) |
Abstract
Onderzoek laat zien dat er tussen jongens en meisjes een kloof bestaat als het gaat om leesvaardigheid. Ander onderzoek stelt zelfs dat deze kloof toeneemt met de leeftijd. Daarnaast laten onderzoeken zien dat de continue benoemsnelheid, ook wel Rapid Automatized Naming (RAN) genoemd, een grote rol speelt bij het leesproces. RAN bestaat uit alfanumerieke en non-alfanumerieke taken, oftewel het snel opnoemen van series cijfers en letters, en het snel opnoemen van series kleuren en plaatjes. Er is echter niet veel onderzoek gedaan naar de mogelijke relatie tussen geslacht, bouw en de verschillende RAN-types. Het doel van dit onderzoek is dan ook om deze mogelijke relaties te onderzoeken. Hierbij is een cross-sectioneel, observationeel vergelijkend onderzoek uitgevoerd door het trekken van een gemakssteekproef (N = 56) en is er gedurende een periode van twee weken data verzameld. Hierbij werden vier gestandaardiseerde Nederlandse testen afgenomen: (1) de CB&WL om de continue benoemsnelheid te meten, (2) de EMT en Klepel-R om de woordleesvaardigheid te meten, en (3) de FAT-R om het fonologisch bewustzijn te meten. De verzamelde data is vervolgens gecombineerd met een al bestaande dataset over hetzelfde onderwerp (N = 853). Met deze data is een tweewegvariantieanalyse uitgevoerd. De resultaten lieten alleen een significant effect van geslacht zien op de non-alfanumerieke continue benoemsnelheid, en alleen een significant effect voor bouw op de alfanumerieke continue benoemsnelheid. Daarnaast werd er geen bewijs gevonden voor een toenemende seksekloof. Vervolgonderzoek zou deze kloof verder kunnen onderzoeken door een test specifiek gericht op het meten van de woordleesvaardigheid te gebruiken. Bovendien liet een moderatie-analyse zien dat de relatie tussen de alfanumerieke vaardigheid en de woordleesvaardigheid niet veranderde bij het toevoegen van geslacht als moderator.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 09 Jul 2024 09:20 |
Last Modified: | 09 Jul 2024 09:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3751 |
Actions (login required)
View Item |