Javascript must be enabled for the correct page display

Bevorderen van zelfvertrouwen van studenten met een jeugdzorgachtergrond in het hoger onderwijs: Een Systematische Literatuurreview

Steehouwer, Meike (2024) Bevorderen van zelfvertrouwen van studenten met een jeugdzorgachtergrond in het hoger onderwijs: Een Systematische Literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
scriptie-eindversie-Meike-Steehouwer.pdf

Download (311kB) | Preview

Abstract

Studenten met een jeugdzorg achtergrond hebben vaak een laag zelfvertrouwen, wat zorgt voor een grotere kans op lagere prestaties in het hoger onderwijs. Ondersteuning door professionals bij het versterken van het zelfvertrouwen kan een belangrijke rol spelen in het succes van deze studenten. Deze systematische literatuurreview biedt een diepgaande analyse en een overzicht van de specifieke strategieën en methoden van ondersteuning die door professionals in het hoger onderwijs worden gebruikt om het zelfbeeld van studenten met een achtergrond in de jeugdzorg te vergroten. Een review van tien artikelen, verkregen uit de databases ERIC en PsycInfo, werd uitgevoerd, met zoektermen zoals “care experienced students”, “higher education”, and “confidence*". Inclusiecriteria omvatten studenten met een jeugdzorg achtergrond die deelnemen of hebben deelgenomen aan het hoger onderwijs en professionals die in het hoger onderwijs werken. In de resultaten kwamen de volgende vier thema's naar voren: (1) vaardigheden en support van professionals, (2) interpersoonlijke relaties tussen studenten en professionals, (3) autonomie, competentie en verbondenheid van studenten, en (4) moeilijkheden in het vragen om en geven van hulp. Concluderend blijkt uit deze studie dat professionals het zelfvertrouwen van studenten met een jeugdzorg achtergrond in het hoger onderwijs kunnen versterken door bepaalde strategieën te gebruiken. Deze strategieën omvatten het bieden van individuele ondersteuning en mentoring, het creëren van ondersteunende netwerken en het opbouwen van interpersoonlijke relaties, en het bevorderen van autonomie, competentie en verbondenheid. In de discussie wordt het gebruik van deze strategieën en het doen van meer onderzoek naar de verschillen die culturele en institutionele contexten kunnen maken in effectieve ondersteuningsfactoren aanbevolen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vincent, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2024 09:29
Last Modified: 09 Jul 2024 09:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3752

Actions (login required)

View Item View Item