Javascript must be enabled for the correct page display

De Spanningen die Worden Opgeroepen Door het Huidige Beleid en Werkwijzen van de Onderwijsinspectie Omtrent het Toezicht op Burgerschapsonderwijs

Al Kenany, Sophie (2024) De Spanningen die Worden Opgeroepen Door het Huidige Beleid en Werkwijzen van de Onderwijsinspectie Omtrent het Toezicht op Burgerschapsonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterThesis3---Sophie-Al-Kenany---s5284430.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (548kB)

Abstract

In de wetsversterkingen van 2020 omtrent het burgerschapsonderwijs lijkt de vrijheid van het inrichten van onderwijs van scholen te worden aangetast. De onderzoeksvraag is daarom: “Welke spanningen worden opgeroepen door het huidige beleid en werkwijzen van de Onderwijsinspectie omtrent het toezicht op burgerschapsonderwijs?” Dit is onderzocht door middel van een historische beleidsanalyse, documentanalyse en interviews met experts. De conclusie van dit onderzoek is dat er vier grote spanningen zijn: 1. De Onderwijsinspectie categoriseerde burgerschap als basisvaardigheid en stelde als doel om het toezicht op burgerschap niet te laten afwijken van dat van andere vakken. Terwijl er een legaliteits-gat bestaat tussen onderwijs en opdracht, waardoor er geen wettelijke grondslag is om van burgerschap een basisvaardigheid te maken. 2. De wet en kerndoelen zijn beperkt ingevuld en uitgewerkt door de overheid, waardoor de Inspectie de burgerschapsopdracht in de praktijk niet of nauwelijks kan handhaven en scholen in onzekerheid verkeren. 3. Om het toezicht op burgerschapsonderwijs in de praktijk te kunnen uitvoeren heeft de Onderwijsinspectie basiswaarden en de wet omtrent burgerschap zelf geïnterpreteerd. Wat tegen de Wet op onderwijstoezicht in gaat. Hierdoor is de werkwijze van de Onderwijsinspectie omtrent burgerschapsonderwijs niet democratisch verankerd in de wet. 4. De overheid brengt de Onderwijsinspectie in een kwetsbare positie door de onduidelijkheid tussen ‘burgerschapsonderwijs’ en ‘burgerschapsopdracht’. De Inspectie let ook op zowel het burgerschapsonderwijs als op de burgerschapsopdracht. Scholen kunnen hierdoor worden gesanctioneerd voor een inadequate visie op burgerschapsonderwijs door middel van het wetsartikel over de opdracht. Dit veroorzaakt een juridisch risico voor de Inspectie. Trefwoorden: beleid, burgerschap, burgerschapsonderwijs, burgerschapsopdracht, Onderwijsinspectie, onderwijs, spanning

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Haaften, L.W. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2024 09:33
Last Modified: 09 Jul 2024 09:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3754

Actions (login required)

View Item View Item