Spitters, F. V (2024) Het vergoedingsproces van een psychosociale assistentiehond door gemeenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk-Floor.pdf Download (368kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek richtte zich op het vergoedingsproces voor psychosociale hulphonden door gemeenten. Onderzocht werd welke informatie gemeenten nodig hebben van jongeren, welke factoren de besluitvorming beïnvloeden en welke redenen doorslaggevend zijn voor vergoeding. Uit de resultaten blijkt dat gemeenten een uitgebreid informatieverzamelingsproces volgen, bestaande uit een maatwerkbeoordeling en een kosten-batenanalyse. Belangrijke factoren zijn de subjectiviteit van de WMO-consulent, de woonsituatie en houding van de cliënt, de verwachte vermindering van de zorgbehoefte, de behandelfase van de cliënt, het welzijn van de hond en de toegevoegde waarde van de hulphond. Vaak wordt een vergoeding geweigerd als de aanvraag vooral een therapeutisch effect beoogt, goedkopere alternatieven niet zijn geprobeerd of wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Drie doorslaggevende redenen om de vergoeding goed te keuren zijn: kostenreductie op lange termijn, verbeterde participatie en de hulphond als laatste redmiddel. Het terugbetalingsproces vergt een zorgvuldige afweging van cliëntgerichte, hondgerichte en financiële factoren, waarbij gemeenten streven naar een weloverwogen besluit dat aansluit bij zowel de wensen van de cliënt als de financiële belangen van de gemeente.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 09 Jul 2024 14:12 |
Last Modified: | 09 Jul 2024 14:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3764 |
Actions (login required)
View Item |