Javascript must be enabled for the correct page display

Schooladvies en Vocational Identity: Hoe Ervaringen van het Schooladvies de Doelen van Jongvolwassenen Beïnvloeden

Etwaroe, Asmita (2024) Schooladvies en Vocational Identity: Hoe Ervaringen van het Schooladvies de Doelen van Jongvolwassenen Beïnvloeden. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
AIEtwaroeS4805631ScriptieSchooladviesVocationalIdentitypdf.pdf

Download (296kB) | Preview

Abstract

In het Nederlandse onderwijssysteem is het schooladvies belangrijk voor de overgang van het basisonderwijs naar het voorgezet onderwijs. Het is medebepalend voor het verdere verloop van de onderwijsloopbaan van leerlingen. Het schooladvies, of het nu als passend of niet-passend wordt ervaren, heeft mogelijk invloed op de vocational identity van jongvolwassenen. Vocational identity verwijst naar de mate waarin studenten duidelijke werk-gerelateerde doelen hebben. Dit onderzoek richt zich op de invloed van het ervaren schooladvies op de vocational identity van jongvolwassenen, met de nadruk op de perceptie van het schooladvies als 'passend' of 'niet-passend'. Hiervoor is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd middels interviews met 38 jongvolwassenen tussen de 18 en 30 jaar oud. De resultaten tonen aan dat jongvolwassenen met een passend ervaren schooladvies vaker school en werk-gerelateerde doelen formuleren dan jongvolwassenen met een niet-passend ervaren schooladvies. Jongvolwassenen met een niet-passend schooladvies ervaren beperkingen in hun keuzemogelijkheden, wat leidt tot een uitgestelde helder gedefinieerde vocational identity. Het schooladvies lijkt hierbij richting te geven aan doelen vanaf het voortgezet onderwijs. Deze bevindingen onderstrepen het belang van een passend schooladvies voor de ontwikkeling van de vocational identity en suggereren dat vervolgonderzoek, inclusief kwantitatieve benaderingen, noodzakelijk is om het onderwijsbeleid verder te verbeteren. Trefwoorden: vocational identity, schooladvies, passend, niet-passend, doelen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hebbink, P.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 09 Jul 2024 14:14
Last Modified: 09 Jul 2024 14:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3765

Actions (login required)

View Item View Item