Nijenkamp, Caitlin (2024) 'Iedereen dacht er zo over': De wisselwerking tussen ervaringen van het schooladvies en waardeoordelen over schoolniveaus. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
CMNijenkampBachelortheseNL-1.pdf Download (356kB) | Preview |
Abstract
Leerlingen in Nederland krijgen in groep acht hun schooladvies waarbij zij worden ingedeeld in een van de niveaus op het voortgezet onderwijs (vmbo, havo, en vwo). Dit niveau kan worden ervaren als passend of niet passend. Mogelijk is deze ervaring verbonden aan waardeoordelen over de niveaus, waarbij deze als ‘hoog’ of ‘laag’ worden gezien. Dit kwalitatieve onderzoek onderzocht dit door middel van een thematische analyse van 38 interviews. Hieruit bleek dat er grote verschillen waren tussen oordelen over het ‘lage’ vmbo en het ‘hoge’ vwo. Leerlingen met een passend niveau waren tevreden met hun advies en identificeerden zich hiermee. Daarentegen leidde een niet passend schooladvies vaak tot een identiteitscrisis, vooral als het advies lager was dan verwacht. De ‘lagere’ niveaus werden dan ook als slechter beschouwd en werden beschreven met negatievere kenmerken dan de ‘hogere’ niveaus. Echter verminderde het belang van de scheiding tussen ‘goede’ en ‘slechte’ niveaus naarmate de loopbaan vorderde. Hoewel deze resultaten duidelijk naar voren kwamen in de interviews is kwantitatief onderzoek nodig om deze te bevestigen. Ook zou verder onderzoek kunnen uitwijzen of interventies zoals het faciliteren van contact tussen leerlingen van verschillende niveaus de ervaren afstand tussen hen kan verkleinen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hebbink, P. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 09 Jul 2024 14:17 |
Last Modified: | 09 Jul 2024 14:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3767 |
Actions (login required)
View Item |