Javascript must be enabled for the correct page display

Onderwijs- en beroepsaspiraties van alleenstaande minderjarige vluchtelingen uit Syrië: een kwalitatief onderzoek

Berkel, Paulien van (2014) Onderwijs- en beroepsaspiraties van alleenstaande minderjarige vluchtelingen uit Syrië: een kwalitatief onderzoek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ThesisPaulienvBerkelS5376688-zonder-bijlagen.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (520kB)

Abstract

Achtergrond: Het aantal alleenstaande minderjarige Syrische vluchtelingen in Nederland neemt toe, maar er is momenteel weinig bekend over hun aspiraties. Dit onderzoek betreft een kwalitatief onderzoek op basis van semigestructureerde interviews naar onderwijs- en beroepsaspiraties van alleenstaande minderjarige Syrische vluchtelingen. Doelen: Het doel van dit onderzoek is inzicht verkrijgen in de onderwijs- en beroepsaspiraties van alleenstaande minderjarige Syrische vluchtelingen in hun land van herkomst, de mogelijke aanpassingen van deze aspiraties na aankomst in Nederland en de factoren die belemmerend of helpend werken bij het realiseren van de aspiraties. Methode: De onderzoeksmethode bestaat uit semigestructureerde interviews met alleenstaande minderjarige Syrische vluchtelingen van vijftien tot en met zeventien jaar. De interviews werden opgenomen en vervolgens getranscribeerd. Vervolgens werden de transcripten gecodeerd met behulp van het softwareprogramma Altas.ti, waarna de codes werden gegroepeerd in overkoepelende thematische categorieën. Resultaten: Alleenstaande minderjarige Syrische vluchtelingen hebben verschillende onderwijs- en beroepsaspiraties. Na aankomst in Nederland passen sommigen hun aspiraties aan, terwijl anderen hun oorspronkelijke aspiraties behouden en deze aanpassen aan de Nederlandse context. Factoren die hierbij een rol spelen zijn onder andere het leren van de Nederlandse taal, werkervaring en familieondersteuning. Obstakels zoals taalproblemen en stress door familieproblemen kunnen deze aspiraties belemmeren. Conclusie: Na aankomst in Nederland passen sommige alleenstaande minderjarige Syrische vluchtelingen hun aspiraties aan, terwijl anderen hun oorspronkelijke aspiraties behouden en aanpassen aan de Nederlandse context. Het leren van de Nederlandse taal en familieondersteuning spelen een cruciale rol, terwijl obstakels zoals taalbarrières en familieproblemen hun aspiraties kunnen belemmeren. Sleutelwoorden: alleenstaande minderjarige Syrische vluchtelingen, onderwijsaspiraties, beroepsaspiraties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smit, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2024 08:20
Last Modified: 10 Jul 2024 08:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3788

Actions (login required)

View Item View Item