Weers, Sarah van (2024) Het verband tussen Nieuwsgierigheid en de beoordeling van Originaliteit en Bruikbaarheid van creatieve Ideeën in een efficiëntie gerichte organisatiestructuur. Bachelor thesis, Psychology.
Text
S4229797-BT-rejecting-or-rejoicing-in-creativity.pdf Restricted to Repository staff only Download (482kB) |
Abstract
Innovatie vereist een kritisch evaluatieproces van creatieve ideeën die zowel de bruikbare als originele aspecten belicht. Vaak wordt er hier een scheve afweging gemaakt, wat ten koste gaat van de originaliteit. In deze these is de relatie onderzocht tussen de mate nieuwsgierigheid en de ideeën evaluatie van bruikbaarheid en originaliteit. Deze samenhang is vervolgens onderzocht in de context van een efficiënt gerichte organisatiestructuur. Uit de gegevens van 113 werknemers van 33 organisaties bleek dat er een positieve relatie was tussen de mate van nieuwsgierigheid en de voorgestelde idee evaluatie ratio van bruikbaarheid en originaliteit. Naarmate de nieuwsgierigheid toeneemt, stijgt de relatieve voorkeur voor originaliteit. Een negatief modererend effect is gevonden binnen een efficiëntie gerichte organisatiestructuur. Hierdoor verminderd de relatieve voorkeur voor originaliteit, en stijgt de relatieve voorkeur voor bruikbaarheid. Dit geeft aan dat organisaties innovatie kunnen bevorderen door nieuwsgierigheid aan te moedigen, en dat een flexibele werkomgeving die ruimte biedt voor risico's, nieuwsgierige beoordelaar beter in staat om originele ideeën te waarderen en te implementeren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Rietzschel, E.F. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 13:40 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 13:40 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3792 |
Actions (login required)
View Item |