Wolf, Shelley de (2024) Doubleren in groep 3 t/m groep 5 van het basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterscriptie-versie-1.pdf Download (393kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek biedt inzicht in welke factoren bijdragen aan het voorspellen van de kans op doublure tussen groep 3 en groep 5 van het basisonderwijs in Nederland. De kans om te doubleren is in Nederland groter dan in veel andere landen. Internationaal beleid rondom doublure is vaak landelijk vastgelegd, maar in Nederland kunnen scholen zelf het beleid rondom doublure maken en daardoor lijkt de beslissing afhankelijker te zijn van de mening en visie van een leerkracht. Doublure als interventie blijkt niet effectief en in onderzoek wordt meermaals gerapporteerd over nadelige effecten op lange termijn voor het schoolverloop en psychosociale aspecten voor de leerling. De steekproef betreft 1402 leerlingen van 59 verschillende scholen in Nederland. De analyses zijn uitgevoerd in R, versie 4.2.0.. Op basis van de bivariate relaties blijken leerlingen van laagopgeleide ouders, met een lage reken- en taalvaardigheid of met weinig didactische groei op rekenen-wiskunde halverwege het jaar meer kans te hebben op doublure. Als er wordt gecorrigeerd voor verschillen in het vaardigheidsniveau in het random intercept model, blijkt enkel de rekenvaardigheid een significante voorspeller voor de kans op doublure. Corrigeren voor didactische groei leidt niet tot een beter model. Bij het random intercept model is er geen variatie tussen scholen zichtbaar. De resultaten bevatten mogelijk een kleine bias, doordat er relatief weinig leerlingen in de steekproef doubleren. Voor eventueel vervolgonderzoek wordt aanbevolen om een representatieve steekproef te gebruiken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Frans, N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 08:36 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 08:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3794 |
Actions (login required)
View Item |