Schaart, Christiaan (2024) Het behoud van leerkrachten in het primair onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.
Text
Schaart-Masterthesis.pdf Restricted to Repository staff only until 1 September 2025. Download (907kB) |
Abstract
Lerarentekorten in Nederland zijn de afgelopen jaren steeds verder opgelopen, dit vormt een bedreiging voor de onderwijskwaliteit op zowel korte als lange termijn. Het hoge lerarenverloop is de hoofdoorzaak voor deze tekorten en heeft veel aandacht gekregen. Er is echter minder aandacht besteed aan mogelijke oplossingen, zoals het behouden van leerkrachten in het primair onderwijs. Dit onderzoek richt zich het uitdiepen van de invloed die de psychologische basisbehoeften aan verbondenheid, competentie en autonomie uitoefenen op het behoud van leerkrachten in het primair onderwijs. Hiervoor is de volgende hoofdvraag opgesteld: In hoeverre beïnvloeden de praktijkervaringen van leerkrachten in het primair onderwijs, met betrekking tot het vervullen van hun basisbehoeften aan verbondenheid, competentie en autonomie, hun beslissing om wel of niet werkzaam te blijven in het onderwijs? De benodigde data is verzameld door middel van semigestructureerde interviews met leerkrachten in het primair onderwijs (N = 10). Zij zijn hierbij bevraagd naar praktijkervaringen waarbij de psychologische basisbehoeften invloed hadden op hun overwegingen om in het onderwijs te blijven of eventueel te willen vertrekken. De resultaten tonen aan dat verbondenheid met het team, evenals een gevoel van autonomie cruciaal is voor het behoud van leerkrachten in het primair onderwijs. De werkzame leerkrachten geven aan dat de invloed van competentie klein is op hun overweging om in het onderwijs werkzaam te blijven, zij voelen zich namelijk competent genoeg om het vak uit te oefenen. Om het lerarentekort aan te pakken, moet er meer focus komen te liggen op het versterken van het gevoel van verbondenheid en autonomie bij leerkrachten in het primair onderwijs. Deze twee psychologische basisbehoeften oefenen in zowel positieve als negatieve zin de meeste invloed uit om de overweging om werkzaam te blijven in het onderwijs.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brouwer, J. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 08:52 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 08:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3796 |
Actions (login required)
View Item |