Javascript must be enabled for the correct page display

Globale en specifieke relaties tussen executieve functies en motorische vaardigheden bij kinderen met en zonder een Autisme Spectrum Stoornis

Vos, Marlie (2022) Globale en specifieke relaties tussen executieve functies en motorische vaardigheden bij kinderen met en zonder een Autisme Spectrum Stoornis. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Marlie Vos.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Naast beperkingen in executieve functies (EFs) wordt een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) regelmatig geassocieerd met motorische problemen. Vermoedelijk bestaat er een samenhang tussen EFs en motorische vaardigheden bij kinderen met ASS, maar er is nog weinig onderzoek naar deze relatie gedaan bij kinderen met ASS. Het doel van het huidige onderzoek was daarom om inzicht te krijgen in (1) de globale relatie tussen het executief functioneren (EF) en motorische vaardigheden en (2) de specifieke relaties tussen verschillende EFs en motorische vaardigheden bij kinderen met en zonder ASS. De onderzoekspopulatie bestond uit 65 kinderen met ASS (53 jongens, 81.5%; Mleeftijd = 13;7 jaar, SDleeftijd = 1;1 jaar) en 67 kinderen zonder ASS (54 jongens, 80.6%; Mleeftijd =12;11 jaar, SDleeftijd = 1;1 jaar) in de leeftijd van 10 tot 15 jaar. EF is gemeten met de oudervragenlijst Behaviour Rating Inventory of Executive Function en de motorische vaardigheden zijn gemeten met de Movement Assessment Battery for Children - Second Edition. Uit de resultaten is gebleken dat kinderen met ASS significant slechter scoren op alle EFs en motorische vaardigheden dan kinderen zonder ASS, met uitzondering van handvaardigheid. Verder leek er bij zowel kinderen met ASS als kinderen zonder ASS geen sprake te zijn van een globale relatie tussen EF en motorische vaardigheden dan wel van specifieke relaties tussen verschillende EFs en motorische vaardigheden. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om zowel prestatiegerichte testen als een vragenlijst te hanteren om het EF in kaart te brengen en beide te relateren aan motorische vaardigheden. Verder wordt er aanbevolen om de psychometrische kwaliteit van de MABC-2 bij kinderen met ASS te onderzoeken en meer meisjes in de steekproef te betrekken. Trefwoorden: executieve functies; motorische vaardigheden; Autisme Spectrum Stoornis; kinderen; jongeren

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Apr 2022 07:33
Last Modified: 08 Apr 2022 07:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/380

Actions (login required)

View Item View Item