Javascript must be enabled for the correct page display

Een Sterke Start: De Invloed van het Vervullen van de Psychologische Basisbehoeften op het Behoud van Startende Leerkrachten in het Basisonderwijs

Janssen, Laura (2024) Een Sterke Start: De Invloed van het Vervullen van de Psychologische Basisbehoeften op het Behoud van Startende Leerkrachten in het Basisonderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
Master-Thesis-Laura-Janssen-S5779774-240630.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Nederland kent een lerarentekort in het primair onderwijs door de uitval van startende leerkrachten. Het is cruciaal dat startende leerkrachten gemotiveerd blijven om het vak uit te voeren om ze te behouden. De zelfdeterminatietheorie stelt dat het vervullen van de psychologische basisbehoeften voor motivatie zorgt. De behoefte aan competentie, autonomie en relatie lijken dan ook aspecten die invloed hebben op het behoud van startende leerkrachten. In dit onderzoek staat dan ook de vraag centraal: “Hoe kan het vervullen van de psychologische basisbehoeften, ontleend aan de zelfdeterminatietheorie, bijdragen aan de retentie van startende leerkrachten in het basisonderwijs, en welke redenen leiden tot het vormen van verloopintenties wanneer de basisbehoeften niet worden vervuld”? Er zijn tien semigestructureerde interviews afgenomen met startende leerkrachten. De bevindingen onthullen de volgende redenen voor retentie van leerkrachten: het krijgen van de ruimte tot professionele- en identiteitsontwikkeling, het krijgen van keuzevrijheid en eigenaarschap over het ontwerpen en invullen van het lesprogramma, het krijgen van waardering vanuit verschillende betrokkenen, het samenwerken met collega’s en het krijgen van vertrouwen vanuit de schoolleider. Redenen voor het vormen van verloopintenties zijn: het opgelegd krijgen van extra taken, het hebben van een eilandjescultuur en het gebrek aan doorgroeimogelijkheden binnen scholen. Voor scholen is het faciliteren van het vervullen van de basisbehoeften voor startende leerkrachten cruciaal voor het behoud van deze groep.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brouwer, J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2024 09:00
Last Modified: 10 Jul 2024 09:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3800

Actions (login required)

View Item View Item