Post, Jolien (2024) Ontsnappen via media; Een onderzoek naar escapisme als bron van veerkracht onder LHBTQI-jongeren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorscriptie-J.-PostS4929993.pdf Download (260kB) | Preview |
Abstract
Jongeren behorend tot de LHBTQI-gemeenschap (lesbisch, homo, biseksueel, transgender, queer en intersekse) worden onevenredig vaak geconfronteerd met minderheidsstressoren zoals discriminatie, geweld en stigmatisering. Dit kan leiden tot mentale- of gedragsproblemen zoals depressie, angst, middelenmisbruik of zelfbeschadiging. Om de effecten van deze stressoren te verminderen is het cruciaal om veerkracht bij LGBTQI-jongeren te benadrukken. Veerkracht is het vermogen om op een positieve manier te navigeren door omgevingen waar bedreigingen aanwezig zijn. De factoren die veerkracht bevorderen in de levens van LGBTQI-jongeren blijven echter grotendeels onderbelicht. Recente studies geven aan dat LGBTQI-jongeren vaak veerkracht ontwikkelen via verschillende vormen van online en offline media. Een terugkerend thema met betrekking tot mediaplatformen is escapisme, wat wordt gedefinieerd als de neiging om afleiding en verlichting te zoeken van onaangename realiteiten. Huidig onderzoek verwijst hier vaak op een negatieve manier naar, maar escapisme kan ook worden ingezet als een manier van coping en het vergroten van veerkracht. Het huidige onderzoek richt zich specifiek op de vraag: ‘Hoe ervaren LGBTQI-jongeren vormen van escapisme via verschillende online en offline mediacategorieën?’ Om deze vraag te beantwoorden werd een vragenlijst verspreid via online mediaplatformen. LHBTQI-jongeren die deelnamen aan de vragenlijst vulden een dagboekvraag in waarin zij dagelijkse gebeurtenissen beschrijven die hen vreugde brachten (676 entries). Resultaten gebaseerd op de geanalyseerde gegevens tonen aan dat LHBTQI-jongeren veerkracht opbouwen door vormen van offline en online media. Deze platforms bieden een steeds inclusievere omgeving voor LHBTQI-individuen en een breed scala aan identiteitsrepresentaties. Dit resulteerde erin dat LHBTQI-jongeren herkenning vonden in mediapersonages en hen gebruikten als rolmodellen voor hun persoonlijke levens.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Baams, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 12:12 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 12:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3804 |
Actions (login required)
View Item |