Falke, Kim (2024) De Beleving van het Schooladvies uit Sociaal Perspectief. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
s4354249BachelortheseKimFalke.pdf Download (377kB) | Preview |
Abstract
Het schooladvies is een controversieel thema in Nederland. Kinderen van hoogopgeleide ouders ontvangen doorgaans een hoger advies dan kinderen met vergelijkbare prestaties van lager opgeleide ouders. Sociale vergelijking speelt een grote rol in de beleving van het schooladvies. Deze studie onderzocht de invloed van de sociale omgeving op de beleving van het schooladvies. Jongvolwassenen tussen de 18 en 30 jaar (N = 38) werden geïnterviewd. De resultaten toonden aan dat hoger opgeleide ouders hogere verwachtingen hebben, wat leidt tot prestatiedruk bij het kind. Ook speelt ouderlijke betrokkenheid en opvoeding een rol in de beleving van het schooladvies. Sociale vergelijking bleek een universeel fenomeen, waarbij participanten zich vooral vergeleken met anderen met een vergelijkbaar of hoger schooladvies. Het voldoen aan de sociale norm binnen de directe omgeving bleek ook belangrijk. Kortom, de sociale omgeving heeft een directe invloed op de beleving van het schooladvies, waarbij ouderlijke verwachtingen, sociale vergelijking en de sociale norm cruciaal zijn. Vanwege de beperkte literatuur over dit onderwerp wordt vervolgonderzoek aanbevolen waarbij gebruik wordt gemaakt van een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methoden.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hebbink, P. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 12:11 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 12:11 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3806 |
Actions (login required)
View Item |