Hoove, Deborah ten (2024) Anders kan ook: Een kwalitatief onderzoek naar de weergave van donorconceptie in seksuele voorlichtingsboeken. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Ten-Hoove-Deborah.-2024-Bachelorwerkstuk-s4864158.pdf Download (206kB) | Preview |
Abstract
Deze studie bekijkt de representatie van donorconceptie in moderne seksuele voorlichtingsboeken voor kinderen. Er is weinig onderzoek gedaan naar hoe donorconceptie wordt weergegeven in kinderliteratuur. Dit onderzoek tracht dit hiaat in de literatuur te vullen door zeven kinderboeken over seksuele voorlichting die na 2004 zijn gepubliceerd, te analyseren met een kwalitatieve documentanalyse benadering met behulp van de ATLAS.ti software. De studie richt zich op drie hoofdthema's: de weergave van verschillende gezinsvormen die gebruikmaken van donorconceptie, de weergave van emoties gerelateerd aan donorconceptie en het zijn van een (ouder van een) donorkind, en de morele waarden die aan donorconceptie worden toegeschreven. De bevindingen van deze thesis tonen aan dat, hoewel donorconceptie in vijf van de zeven boeken wordt genoemd, ze meestal schrijven over het medische proces rond de conceptie. Er is een opmerkelijke afwezigheid van discussies die gericht zijn op emotionele aspecten. De boeken hebben de neiging om te focussen op heterostellen met vruchtbaarheidsproblemen, en minder op lesbische stellen en alleenstaande moeders. De studie concludeert dat moderne kinderboeken over seksuele voorlichting een beperkte weergave van donorconceptie bieden, wat wijst op een mogelijke behoefte aan meer inclusieve en uitgebreide educatieve materialen. Dit onderzoek biedt inzichten die mogelijk kunnen bijdragen aan een betere representatie en acceptatie van diverse gezinsvormen, wat uiteindelijk de ervaringen van donorkinderen en hun families zou kunnen verbeteren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 13:13 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 13:13 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3807 |
Actions (login required)
View Item |