Javascript must be enabled for the correct page display

Factoren die een rol spelen bij de overgang van suïcidale gedachten naar een suïcidepoging: een systematische literatuurreview

Hoynck van Papendrecht, Anne-Belle (2024) Factoren die een rol spelen bij de overgang van suïcidale gedachten naar een suïcidepoging: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-A.HoynckvanPapendrecht.pdf

Download (876kB) | Preview

Abstract

Zelfmoord is de belangrijkste doodsoorzaak onder adolescenten, waardoor het een belangrijk maatschappelijk probleem is dat diepgaande aandacht vereist. Hoewel veel adolescenten suïcidale gedachten hebben, gaan niet alle jongeren over tot het ondernemen van een poging; Het onderstreept de noodzaak om de determinanten van deze cruciale transitie te identificeren en te begrijpen. Het begrijpen van de factoren die bijdragen aan de overgang van zelfmoordgedachten naar zelfmoordpogingen is essentieel voor het ontwikkelen van effectieve preventiestrategieën. Dit systematische literatuuronderzoek heeft als doel de factoren te identificeren en analyseren die de overgang van zelfmoordgedachten naar zelfmoordpogingen bij adolescenten beïnvloeden. Er werd systematisch literatuuronderzoek gedaan en vijftien relevante onderzoeken werden systematisch geïdentificeerd en geanalyseerd om de belangrijkste beïnvloedende factoren te identificeren. De review identificeerde een verscheidenheid aan factoren die van invloed zijn op de overgang van zelfmoordgedachten naar pogingen bij adolescenten. Belangrijke hiervan zijn de blootstelling aan suïcidaliteit van anderen en ongunstige ervaringen uit de kindertijd, waaronder emotioneel, fysiek en seksueel misbruik. Deze factoren dragen substantieel bij aan de waarschijnlijkheid dat een adolescent overgaat van het hebben van zelfmoordgedachten naar het ondernemen van zelfmoordpogingen. Door systematisch de literatuur te onderzoeken, werpt dit overzicht licht op de complexe interactie tussen factoren die aan deze transitie ten grondslag liggen, en biedt het een basis voor gerichte interventies en verder onderzoek.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2024 12:10
Last Modified: 10 Jul 2024 12:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3812

Actions (login required)

View Item View Item