Javascript must be enabled for the correct page display

Schooladvies en Leermotivatie: Een Kwalitatief Onderzoek Naar De Ervaring Van Nederlandse Scholieren

Ruiter, Floor de (2024) Schooladvies en Leermotivatie: Een Kwalitatief Onderzoek Naar De Ervaring Van Nederlandse Scholieren. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BachelortheseFloorhdeRuiterS4373502.pdf

Download (544kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzocht de invloed van de ervaring van het schooladvies op de leermotivatie van Nederlandse scholieren, vanuit het perspectief van de zelfdeterminatietheorie. Door middel van een kwalitatieve analyse, waarbij interviews zijn afgenomen bij 38 participanten over hun ervaringen met het schooladvies, is gebleken dat de ervaring van het schooladvies een belangrijke rol speelt in motivatie. De verandering in motivatie is onderzocht binnen drie thema’s, waarbij onderscheid is gemaakt tussen een ‘niet-passend schooladvies’ (hoger of lager advies dan verwacht) en een ‘passend schooladvies’ (overeenkomstig met verwachting). De meeste participanten met een hoger schooladvies dan verwacht ervaarden dit als een bevestiging van hun capaciteiten, waardoor motivatie toenam. Participanten met een lager schooladvies dan verwacht ervaarden dit als een beschadiging van hun zelfvertrouwen, waardoor motivatie verminderde. Veel participanten met een passend schooladvies ervaarden een verhoogde motivatie omdat het advies fungeerde als een bevestiging van hun eigen capaciteiten. Een aantal deelnemers hadden de behoefte om te bewijzen dat zij dit niveau ook daadwerkelijk aan zouden kunnen, wat leidde tot een verhoogde geïntrojecteerde regulatie. De participanten waren voornamelijk hoogopgeleid, waardoor ervaringen van individuen met lagere schooladviezen zijn ondervertegenwoordigd. Meer onderzoek naar de ervaringen van jongvolwassenen met een schooladvies voor praktijkonderwijs of vmbo is aanbevolen. Trefwoorden: ervaring schooladvies, leermotivatie, zelfdeterminatietheorie, passend, niet-passend

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hebbink, P.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 10 Jul 2024 12:09
Last Modified: 10 Jul 2024 12:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3813

Actions (login required)

View Item View Item