Hofstee, Lotte (2024) Leessnelheid bij basisschoolleerlingen: een vergelijking van bestaande woorden en pseudowoorden en de invloed van leeftijd. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorwerkstuk-Lotte-Hofstee-s4014553-19062024.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken hoe leeftijd het verschil in leessnelheid tussen bestaande woorden en pseudowoorden beïnvloedt. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in de onderbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8) van het reguliere basisonderwijs in Nederland. Methode: Dit onderzoek is een observationeel onderzoek met een steekproef van 56 kinderen uit Noord-Nederland. De scores uit deze steekproef zijn toegevoegd aan bestaande gegevens om een grotere dataset te creëren. Er zijn verschillende leestesten afgenomen, waarbij scores uit de ‘Een-Minuut-Test’ en de ‘KLEPEL-R’ zijn gebruikt voor de analyse van dit onderzoek. ANCOVA werd gebruikt om te beoordelen of de bouw en de leeftijd een significante invloed hebben op het verschil in leessnelheid tussen bestaande woorden en pseudowoorden. Resultaten: Uit de analyse bleek geen significant interactie-effect van leerjaar of leeftijd op het verschil in scores tussen het lezen van echte woorden en het lezen van pseudowoorden is gevonden. Er werd echter wel een significant hoofdeffect van bouw en de leeftijd op het lezen van woorden waargenomen, wat wijst op significante verschillen in prestaties tussen beide tests voor bouw en leeftijd. Discussie: Belangrijke tekortkomingen waren onder meer de afwezigheid van variabelen zoals motivatie en thuissituatie, en de beperkte actualiteit van de meeste gebruikte gegevens. Voor toekomstig onderzoek wordt het uitbreiden van de dataset en het uitvoeren van longitudinale studies aanbevolen om een uitgebreider inzicht te krijgen in de leesontwikkeling en de hiërarchische invloed van omgevingsfactoren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 12:08 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 12:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3814 |
Actions (login required)
View Item |