Javascript must be enabled for the correct page display

Jongeren aan het Woord: Een Thematische Analyse van Belangrijke Kernonderwerpen in het Leven van Jongeren met Gepersonaliseerde Procesmonitoring in de Jeugdzorg

Russchen, Maud (2024) Jongeren aan het Woord: Een Thematische Analyse van Belangrijke Kernonderwerpen in het Leven van Jongeren met Gepersonaliseerde Procesmonitoring in de Jeugdzorg. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk-Maud-Russchen-S4831829-definitieve-versie.docx.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (352kB)

Abstract

Zelfmonitoring is een belangrijke term binnen gepersonaliseerde zorg in psychotherapie. Het is echter noodzakelijk om inzicht te bieden in welke processen belangrijk zijn in het leven van adolescenten om passende zorg te kunnen bieden. Deze mixed-methods studie onderzocht gegevens van 118 persoonlijk relevante items, geformuleerd door adolescenten (N = 37) met psychische problemen en hun therapeut, in termen van gemeenschappelijkheid (de aanwezigheid van gemeenschappelijke thema's in de persoonlijk geformuleerde vragen) en uniciteit van deze vragen (d.w.z. frequenties van de thema's). Een thematische analyse werd toegepast om cliënt-relevante thema's te identificeren uit de persoonlijk geformuleerde vragen. De 118 persoonlijk geformuleerde vragen van 37 deelnemers met psychische problemen bevatten 61 codes waarvan 39 (69,3%) volledig uniek waren. Uit de persoonlijke vragen werden zes overkoepelende thema's geïdentificeerd: emoties, coping en helpend gedrag, zelfverzorging, zelfbeeld, negatieve effecten op het welzijn en prikkelverwerking. Samenvattend toonden de resultaten aan dat de persoonlijk geformuleerde vragen zeer uniek waren, waardoor het belang van gepersonaliseerde zorg werd geïllustreerd. Bovendien is het duidelijk dat de zes geconstrueerde overkoepelende thema's basisbehoeften van adolescenten aangeven. Daarom moet de zorg voor adolescenten een bredere perspectief hebben dan alleen gericht zijn op de symptomen waarmee ze worstelen. De geconstrueerde thema's die adolescenten belangrijk vinden in hun leven, kunnen als richtlijn worden gebruikt in de geestelijke gezondheidszorg om de zorg voor adolescenten geschikter te maken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2024 13:49
Last Modified: 10 Jul 2024 13:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3817

Actions (login required)

View Item View Item