Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie tussen Autismespectrumstoornis Kenmerken en Executieve Functies bij 10- tot 15-Jarige Kinderen

Esch, Karlijn van (2022) De Relatie tussen Autismespectrumstoornis Kenmerken en Executieve Functies bij 10- tot 15-Jarige Kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese_KarlijnvanEsch.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hebben over het algemeen een lager executief functioneren (EF) dan kinderen zonder ASS. Er is bij eerdere onderzoeken vaak uitgegaan van een categoriale benadering waarbij ASS als categorie wordt gezien, terwijl er steeds meer bewijs is dat ASS-kenmerken kunnen variëren over een continuüm in de algehele populatie, ook wel de dimensionale benadering genoemd. Het doel van het huidige onderzoek was om de globale en specifieke relatie tussen de mate van ASS-kenmerken en het EF in kaart te brengen aan de hand van de dimensionale benadering bij kinderen van 10 tot 15 jaar. De steekproef van dit kwantitatieve cross-sectionele onderzoek bestond uit 132 10- t/m 15- jarige kinderen (107 jongens; 81 %). De ouderversie van de Autism Quotient (AQ) en de Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF) is gebruikt om de mate van ASS- kenmerken en het EF in kaart te brengen. Uit de resultaten van de Pearson correlatieanalyses is gebleken dat er een sterke relatie (r = .624) is tussen de AQ totaalscore en de BRIEF totaalscore. Ook zijn er meerdere matige en sterke relaties gevonden tussen de AQ subschalen sociale vaardigheden, communicatie, aandacht wisselen en verbeelding en de BRIEF subschalen flexibiliteit, emotieregulatie, initiatief nemen, werkgeheugen en gedragsevaluatie. Voor de AQ subschaal aandacht voor detail zijn zwakke relaties gevonden met de BRIEF subschalen. Er kan geconcludeerd worden dat een hogere mate van ASS- kenmerken samengaat met een lager (slechter) EF bij 10- t/m 15-jarige kinderen. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om de AQ en BRIEF vragenlijsten ook door de kinderen in te laten vullen, om zo een aanvullend beeld van het perspectief van de kinderen te verkrijgen, wat mogelijk kan leiden tot andere relaties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Apr 2022 09:52
Last Modified: 08 Apr 2022 09:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/382

Actions (login required)

View Item View Item