Javascript must be enabled for the correct page display

Differentiatie binnen het vmbo: een multiple case study van lesmethodes Nederlands

Huiskamp, Zoë (2024) Differentiatie binnen het vmbo: een multiple case study van lesmethodes Nederlands. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
2BachelorwerkstukS4158946ZHuiskamp5juli-3.pdf

Download (610kB) | Preview

Abstract

Het Nederlands voortgezet onderwijs is een gedifferentieerd stelsel. Leerlingen worden verdeeld in verschillende niveaus: vmbo, havo en vwo. Sinds 1999 is het vmbo gesplitst in vier verschillende leerwegen. De mogelijkheden voor vervolgonderwijs en de referentieniveaus waar de leerlingen uit de verschillende leerwegen naartoe werken overlappen. Echter zijn er lesmethodes ontwikkeld voor vier verschillende leerweg niveaus. De verwachting is daarom dat de methodes op verschillende manieren toewerken naar de referentieniveaus. In dit onderzoek stond de lesmethode Nederlands 'Talent' van Malmberg centraal. Twee van de leerwegen werden vergeleken door middel van een multiple case study. De mate van differentiatie en de structuur van de methodes zijn onderzocht. Leerdoelen en opgaven kregen een code op basis van Bloom's taxonomie. De verschillen en overeenkomsten in structuur werden vergeleken door een analyse van inhoud, didactiek en layout. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de methodes minimaal verschillen. Vervolgonderzoek kan zich richten op de leerstrategieën en onderwijsbehoeften van de leerlingen uit de specifieke vmbo leerwegen. Methodes kunnen op basis van deze resultaten aangepast worden naar mate van differentiatie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2024 13:54
Last Modified: 10 Jul 2024 13:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3820

Actions (login required)

View Item View Item