Busstra, Anne-Roos (2024) Een dossieranalyse: De implementatie van ‘actief leren’ op hogescholen en universiteiten in Nederland. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bachelorwerkstuk-Anne-Roos-Busstra-S4529022.pdf Restricted to Repository staff only Download (358kB) |
Abstract
Actief leren in het hoger onderwijs krijgt steeds meer aandacht wereldwijd. De focus op actief leren is toegenomen vanwege de bewezen effectiviteit en voordelen. Het is echter niet duidelijk of actief leren ook wordt geïmplementeerd in het hoger onderwijs in Nederland. Dit onderzoek heeft als doel de vraag te beantwoorden: ''In hoeverre wordt ‘actief leren’ toegepast op hogescholen en universiteiten in Nederland?'' Om deze vraag te beantwoorden, is een kwalitatieve dossieranalyse gedaan. De onderwijsvisies van 8 universiteiten en hogescholen zijn systematisch gecodeerd, waarbij 9 onderwerpen zijn gebruikt: Autonomie en verantwoordelijkheid van de student, betrokkenheid van de student, betrokkenheid van de docent, professionele ontwikkeling, technologische faciliteiten, flexibele leeromgeving, samenwerking tussen studenten en flipped/blended learning. De analyse toont aan dat verschillende hogescholen en universiteiten in Nederland streven naar de implementatie van actief leren in hun onderwijs, of dit al doen. De mate van implementatie verschilt per instelling. Er lijkt aandacht te zijn voor actief leren in de onderwijsvisies van de universiteiten en hogescholen in Nederland. Het is echter niet duidelijk of actief leren daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Blom, B. and Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2024 06:47 |
Last Modified: | 11 Jul 2024 06:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3823 |
Actions (login required)
View Item |