Kalma, Froukje (2024) Rekenproblemen in ontwikkeling: Historische analyse van de ontwikkelingen in het meetbaar maken en diagnosticeren van rekenproblemen tussen de jaren vijftig en de jaren tachtig in Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Kalma-Froukje-S5728703-masterthesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (394kB) |
Abstract
Rekenen wordt vaak gezien als een objectief en onveranderlijk vak. Testen voor dit vak werden wetenschappelijk ontwikkeld met het idee dat dit onderdeel was van een intern proces van vooruitgang dat losstond van de gebeurtenissen in de maatschappij. Aan de hand van historische primaire bronnen en hedendaagse secundaire literatuur is er vanuit een Science and Technology Studies-perspectief in dit historisch onderzoek een beeld geschetst over de verschuivingen van de testpraktijken rondom rekenen en rekenproblemen in de jaren vijftig en de jaren tachtig in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt dat het testen en behandelen van leerlingen met rekenproblemen in de jaren vijftig voortkwam uit de roep naar gelijke (onderwijs)kansen. Het subjectieve oordeel van de professional werd vervangen door gestandaardiseerde wetenschappelijke testen die gemakkelijk inzetbaar waren in het groeiende Nederlandse onderwijssysteem. De jaren tachtig handelde volgens hetzelfde idee voor gelijke kansen, maar door hoge overheidskosten, moest de wetenschap en het onderwijs door middel van het ontwikkelen en inzetten van (reken)testen efficiënter te werk gaan om kosten te besparen. In de jaren vijftig werden leerlingen met rekenproblemen naar aanleiding van testen veelal naar speciaal voor deze doelgroep opgerichte scholen gestuurd, terwijl men in de jaren tachtig testen inzette om deze doelgroep meer binnen het reguliere onderwijs te kunnen houden. De conclusie van dit onderzoek is dat de onderzochte testpraktijk rondom rekenen niet onafhankelijk waren van de politieke, economische en maatschappelijk gebeurtenissen, maar dat deze testpraktijken juist ermee verweven waren en elkaar beïnvloedden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Haaften, L.W. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2024 06:48 |
Last Modified: | 11 Jul 2024 06:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3824 |
Actions (login required)
View Item |